-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Plastyka sensoryczna - czuję, doświadczam, rozumiem.
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
„Kreatywna Matematyka”
INNOWACJA
PEDAGOGICZNA
„Kreatywna Matematyka”
rok szkolny
2023/2024
Temat innowacji: „Kreatywna Matematyka”
Typ innowacji: pedagogiczno-metodyczna
Autor innowacji: Patrycja Lamparska
Koordynator: Ewa Naworol
Nauczyciel realizujący innowację: Aneta Jonczak, Ewa Niedźwiedzka, Lidia Młodowiec.
Uczniowie objęci innowacją: uczniowie kl II f, IV g , I-III c
Termin realizacji: rok szkolny 2023/2024
Data wprowadzenia innowacji: wrzesień 2023r.
Data zakończenia innowacji: czerwiec 2024r.
- Założenia innowacji
Innowacja pedagogiczna „Kreatywna matematyka” wspiera rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych wśród uczniów poprzez nowatorskie i aktywizujące podejście do nauki matematyki. Pomaga w zdobywaniu umiejętności matematycznych przy wykorzystaniu różnorodnych i dostosowanych do potrzeb uczniów metod, form i środków pracy. Zachęca tym samym do aktywnego zaangażowania uczniów w proces nauki.
Innowacja promuje pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.
Innowacja łączy edukację matematyczną z sensoryką, doświadczaniem świata i kreatywną zabawą, co sprawia, że nauka staje się przyjemnością.
Innowacja jest zgodna z podstawowymi kierunkami polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024. Realizacja innowacji sprzyja współpracy wewnątrz szkolnej
i międzyszkolnej oraz promuje placówkę wśród społeczności lokalnej. Nauczyciele mogą dzielić się swoimi pomysłami na realizację zadań projektowych z innymi uczestnikami projektu w kraju.
Innowacja dąży również do wzmocnienia umiejętności współpracy między uczniami oraz podniesienia wiary we własne możliwości dzieci. Wspólne działania projektowe rozwijają kompetencje społeczne, zacieśniają więzi, rozwijają komunikację interpersonalną oraz umiejętność poszukiwania rozwiązań problemów.
- Cele innowacji
Głównym celem innowacji pedagogicznej „Kreatywna Matematyka” jest pomysłowe podejście do edukacji matematycznej poprzez wielozmysłowe poznawanie świata liczb, figur geometrycznych, działań oraz zagadnień matematycznych.
Cele szczegółowe:
- Rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych,
- Sensoryczna nauka matematyki,
- Rozbudzanie kreatywności i twórczego myślenia w realizacji działań,
- Zwrócenie uwagi na występowanie i zastosowanie matematyki w życiu codziennym,
- Rozwijanie zdolności i zainteresowań matematycznych,
- Usystematyzowanie wiadomości z zakresu edukacji matematycznej,
- Aktywizacja i integracja grupy,
- Kształtowanie samooceny ucznia oraz wzmacnianie poczucia własnej wartości.
- Opis innowacji
Działania innowacyjne obejmują uczniów uczęszczających do Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju. Zadania będą realizowane w roku szkolnym 2023/2024 od września 2023 r. do czerwca 2024 r.
Innowacja opiera się na Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym „Kreatywna Matematyka” autorstwa Patrycji Lamparskiej. Autorka wyraziła zgodę na realizację projektu w formie innowacji. Nauczyciele wdrażający innowację pedagogiczną należą do zamkniętej grupy projektowej na portalu Facebook, w ramach której raz w miesiącu przedstawiają fotorelację
z wykonywanych zadań projektowych oraz dzielą się pomysłami z innymi uczestnikami.
Autor innowacji określa szczegółowy plan realizacji na dany miesiąc oraz dostarcza dodatkowe przydatne materiały niezbędne do wykonania zadań.
Autor innowacji w ramach każdego z modułów przedstawia dwie propozycje zadań do wykonania. Nauczyciele mogą dostosować zadania do możliwości swoich uczniów lub zrealizować zadanie według własnych pomysłów jednak zgodne z tematyką danego modułu.
- Przewidywane osiągnięcia
Uczniowie/dzieci
- uczenie się matematyki w sposób aktywny i nieszablonowy,
- wzrost zainteresowania edukacją matematyczną,
- rozwijanie kreatywności i twórczego myślenia,
- rozwijanie kluczowych kompetencji matematycznych.
Nauczyciel:
- stosowanie różnorodnych metod i form pracy,
- promowanie innowacyjności wśród innych nauczycieli,
- doskonalenie własnej praktyki wzbogacając ją o nowoczesne rozwiązania,
- podniesienie efektywności pracy własnej.
- Procedura osiągania celów
Cele kształcenia zostaną osiągnięte poprzez:
- odpowiednie dobranie treści nauczania i systematyczną ich realizację,
- właściwą realizację zajęć,
- wykorzystanie i stosowanie właściwych:
- metod nauczania,
- form organizacyjnych,
- środków dydaktycznych,
- ocenę pracy,
- pilotowanie pracy dziecka,
Tematyka zadań pozwala na ich realizację w sposób kreatywny oraz dostosowanie do indywidualnych możliwości edukacyjnych i psychofizycznych dzieci. Podczas zajęć
i realizacji zadań ważne jest, by dzieci czuły się bezpieczne, komfortowo i dobrze. Ważne są zarówno pozytywne nastawienie, jak i pozytywne wzmocnienia używane jako narzędzie oceny postępów.
Metody i formy nauczania są dostosowane do indywidualnych możliwości uczniów.
Metody pracy:
- podająca (pogadanka, opis, wyjaśnienie),
- eksponujące (pokaz, prezentacja),
- praktyczna (zadania innowacyjne).
Formy pracy:
- indywidualna,
- grupowa,
- zespołowa.
- Tematyka zajęć
Innowacja składa się z ośmiu modułów. Każdego miesiąca autor innowacji będzie umieszczał na grupie projektowej na portalu społecznościowym Facebook propozycje zadań do wykonania w ramach każdego z modułów.
- Październik – „Matematyka w przyrodzie”
- Listopad – „Matematyka wokół nas”
- Grudzień – „Geometria ukryta w zabawie”
- Styczeń – „Matematyczne układanki”
- Luty – „Sensoryczna matematyka”
- Marzec – „Matematyczne kodowanie”
- Kwiecień – „Matematyka z jajem”
- Maj – „Klocki matematyczne”
- Sposoby ewaluacji
Uczniowie wykonują zadania, które będą na bieżąco analizowane poprzez obserwacje oraz rozmowy. Systematycznie będą publikowane zdjęcia na grupie fb Ogólnopolskiego Projektu Edukacyjnego „Kreatywna Matematyka”, które będą dokumentowały realizację zadań projektowych.
Nauczyciele przedstawią sprawozdanie z realizacji innowacji Dyrektorowi placówki oraz wypełnią ankietę sprawozdawczą i ewaluacyjną na grupie projektowej.
W ramach kontroli osiągnięć uczniów przewiduje się:
- obserwację (zaangażowanie i wkład pracy ucznia podczas realizacji zadań),
- rozmowę z uczniem, rozmowę z rodzicami/opiekunami prawnymi.
W ramach oceniania osiągnięć uczniów przewiduje się:
- pochwałę słowną,
- dyplomy dla uczestników.
Biłgoraj, 14.09.2023 r.