-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
Załącznik nr 3
do uchwały Nr 134/2022/2023 rady pedagogicznej
Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
z dnia 30 sierpnia 2023 r.
STATUT SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH
w Biłgoraju
SPIS TREŚCI :
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne …………………….……………..….…..….…str.3
ROZDZIAŁ II Cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa ……….…..….str.3
Cele Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy…………………….…....….…str.3
Zadania Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy..……………….….…..…..str.5
ROZDZIAŁ III Sposoby wykonywania celów i zadań szkoły …………………..……str.8
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej………....…...str.8
Organizacja opieki nad uczniami ………………………………….…………..…..str. 8
ROZDZIAŁ IV Organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi……………………………………………………….....…str.9
ROZDZIAŁ V Organizacja pracy Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy....….str.9
Organizacja biblioteki………………………….…….………………..…………..str.10
Zajęcia świetlicowe…………………………………………….………………….str.10
Organizacja stołówki………………………………………………………………str.10
Podstawowe formy działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły………….str.10
Przedłużenie okresu nauki…………………………………………..…….………str.11
Arkusz organizacji szkoły…………………………………………………………str.11
Organizacja kształcenia uczniów z niepełnosprawnością…………..….….………str.11
Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne…………………………….str.14
Organizacja indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży………………………str.17
ROZDZIAŁ VI Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły…............….str.19
ROZDZIAŁ VII Szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów……………………………………………………………str.20
Ocenianie uczniów…………………………………………………..…...……..…str.20
Klasyfikowanie uczniów………………………………….…………….…….…...str.22
Promowanie uczniów………………………………………….…..………………str.23
ROZDZIAŁ VIII Prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły….............................................................................. str. 24
Prawa uczniów…………………………………………………….………….…..str.24
Obowiązki uczniów……………………………………………………………….str.24
Przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów …..……..….str.24
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia…………………...…str.25
ROZDZIAŁ IX Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody…………………..…str. 26
ROZDZIAŁ X Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary…………………………………………………………………str.26
ROZDZIAŁ XI Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu……..str.28
ROZDZIAŁ XII Przepisy końcowe…………………………………………………..str. 28
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1. Nazwa szkoły brzmi: Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy w Biłgoraju w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi– w cyklu trzyletnim.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy „Wira” Bartoszewskiego 10, 23 – 400 Biłgoraj.
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
- Ukończenie Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
- Organem prowadzącym Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy jest Powiat Biłgorajski. Organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubelski Kurator Oświaty w Lublinie.
- Szkoła może mieć nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców.
- W nazwie szkoły umieszczonej na tablicach urzędowych, na sztandarach, na świadectwach oraz na pieczęciach, którymi opatruje się świadectwa i legitymacje szkolne, pomija się określenie „specjalna” oraz określenie rodzaju niepełnosprawności uczniów.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA
§ 2. Cele szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
- Celem edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest efektywne przygotowanie uczniów do dorosłości, w tym w praktycznym przysposobieniu do podjęcia zatrudnienia na otwartym/chronionym rynku pracy.
- Celem jest także: utrwalanie i poszerzanie zakresu już zdobytej wiedzy i umiejętności, doskonalenie już posiadanych kompetencji społecznych, zdolności adaptacyjnych i kształcenie nowych umiejętności umożliwiających samodzielne, niezależne funkcjonowanie uczniów w przyszłości przez:
1) rozwijanie zaradności, wspomaganie autonomii i niezależności życiowej uczniów;
2) doskonalenie kompetencji społecznych, pozwalających zbudować pozytywny obraz samego siebie i pokonać lęk przed otoczeniem;
3) rozwijanie w uczniach postawy ciekawości, otwartości i poszanowania innych;
4) rozwijanie umiejętności dbałości o własne zdrowie i innych osób oraz umiejętności tworzenia środowiska sprzyjającego zdrowiu;
5) kształtowanie poczucia odpowiedzialności za samodzielnie dokonywane wybory i podejmowane decyzje (przewidywanie skutków własnych decyzji, wyciąganie wniosków i przewidywanie konsekwencji swoich działań);
6) rozwijanie umiejętności komunikacyjnych i budowania relacji z innymi osobami odpowiednio do pełnionych ról społecznych;
7) kształtowanie umiejętności współżycia i współpracy oraz komunikowania się na zasadach otwartości, partnerstwa i wzajemności;
8) zapewnienie uczniom dostępu do różnych źródeł informacji i opanowanie umiejętności korzystania z nich;
9) stymulowanie rozwoju poznawczego, emocjonalnego i społecznego przez wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych;
10) przygotowanie do wykonywania, indywidualnie i zespołowo, różnych prac, mających na celu zaspokajanie potrzeb własnych i otoczenia;
11) kształtowanie kompetencji społeczno-zawodowych istotnych z punktu widzenia samostanowienia w dorosłym życiu;
12) kształtowanie kluczowych kompetencji zawodowych ucznia;
13) kształtowanie prawidłowej postawy uczniów wobec pracy, w aspekcie motywacji, kompetencji i zaangażowania w pracę;
14) kształtowanie umiejętności oceny własnych kompetencji zawodowych, w tym umiejętności praktycznych;
15) kształtowanie umiejętności autoprezentacji;
16) kształtowanie umiejętności praktycznych do podjęcia zatrudnienia na otwartym lub chronionym rynku pracy, w tym udziału w praktykach wspomaganych;
17) kształtowanie umiejętności zdobywania, utrzymywania i wypowiadania zatrudnienia;
18) rozwijanie kreatywności uczniów oraz ich uzdolnień i zainteresowań;
19) kształtowanie umiejętności organizowania bezpiecznego wypoczynku i czasu wolnego przez podejmowanie różnych aktywności;
20) zwiększenie zakresu możliwości przygotowania ucznia do podejmowania decyzji w zakresie wyboru celowej aktywności po zakończeniu edukacji (w tym w warsztacie terapii zajęciowej, środowiskowym domu samopomocy, zakładzie aktywności zawodowej, zakładzie pracy chronionej, na otwartym rynku pracy), w zależności od indywidualnych predyspozycji, możliwości i ograniczeń;
21) wyposażenie ucznia w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą mu na korzystanie – na miarę indywidualnych możliwości – z jego wolności i praw człowieka.
§ 3. Zadania szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy
- Tworzenie warunków niezbędnych do zapewnienia uczniowi komfortu psychicznego, poczucia bezpieczeństwa emocjonalnego i akceptacji, wspierających aktywność i uczestniczenie ucznia w życiu klasy i szkoły.
- Tworzenie warunków i sytuacji sprzyjających doskonaleniu umiejętności samoobsługowych uczniów oraz ich zaradności życiowej niezbędnej w codziennym życiu.
- Tworzenie szans edukacyjnych i rozwojowych poprzez właściwe połączenie oczekiwań oraz wymagań na tle umiejętności, indywidualnych potrzeb ucznia i jego otoczenia.
- Poszukiwanie skutecznych strategii wprowadzania zmian oraz nowych doświadczeń, aby radzenie sobie z trudnościami życiowymi wzmacniało u uczniów poczucie ich autonomii i odpowiedzialności.
- Pomoc i wsparcie uczniów w tworzeniu i realizowaniu planów życiowych, motywowanie do osobistego zaangażowania.
- Zapoznanie uczniów z rynkiem pracy, z uwarunkowaniami prawnymi polskiego rynku pracy, przygotowanie uczniów do poruszania się po tym rynku, przygotowanie do aktywnego uczestnictwa w różnych formach życia społecznego i kulturalnego na równi z innymi członkami zbiorowości, pełnienia różnych ról społecznych, w tym przygotowanie do załatwiania różnych spraw osobistych w urzędach i innych instytucjach udzielających także wsparcia osobom niepełnosprawnym, w tym porad prawnych.
- Dokonywanie wielospecjalistycznej, kompleksowej oceny umiejętności niezbędnych w dorosłym życiu i opracowywanie na jej podstawie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, z naciskiem na rozwój kompetencji społecznych i zawodowych oraz przygotowanie do dorosłego życia i zatrudnienia.
- Wykorzystywanie naturalnych sytuacji życia codziennego do dalszego rozwijania umiejętności komunikacyjnych uczniów, umiejętności prowadzenia rozmowy, odpowiednio do pełnienia ról społecznych, a także umiejętności czytania i pisania oraz umiejętności matematycznych, przydatnych w codziennym funkcjonowaniu.
- Zapewnienie uczniom kompleksowej oferty dalszego rozwoju kompetencji komunikacyjnych przy wykorzystaniu bazy dydaktycznej i terapeutycznej, z uwzględnieniem specjalistycznych, nowoczesnych metod oraz technik.
- Zapewnienie uczniom udziału w zajęciach rewalidacyjnych, wspierających ich rozwój, zgodnie z zaleceniami zawartymi w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynikami wielospecjalistycznych ocen funkcjonowania uczniów i mających wpływ na możliwości kształcenia ogólnego oraz realizację treści podstawy programowej. Nauczyciele prowadzący zajęcia rewalidacyjne mogą prowadzić indywidualne zajęcia z uczniami lub łączyć uczniów z podobnymi problemami rozwojowymi i perspektywami na przyszłość.
- Wspomaganie ucznia w podnoszeniu poziomu wiadomości i umiejętności potrzebnych w pracy.
- Pomoc w zidentyfikowaniu zainteresowań zawodowych oraz w podejmowaniu decyzji związanych z preferencjami predyspozycji ucznia.
- Zapewnienie uczniom wsparcia w połączeniu cech osobowości oraz indywidualnych preferencji w wyborze pracy.
- Pomoc w wyborze odpowiedniej pracy oraz w rozwinięciu odpowiednich zdolności i umiejętności do wykonywania tej pracy.
- Tworzenie warunków do zapoznania się z różnymi rodzajami stanowisk pracy, z różnymi czynnościami pracy. Organizowanie wizyt studyjnych w zakładach pracy.
- Nawiązywanie kontaktu z lokalnymi ośrodkami wsparcia oraz organizacjami pozarządowymi działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych, w tym z niepełnosprawnością intelektualną i instytucjami promującymi aktywizację społeczną ii zawodową tych osób.
- Nawiązywanie kontaktu z pracodawcami z różnych sektorów i branż, u których uczniowie mogliby realizować praktyki wspomagane, bądź mogliby po zakończeniu edukacji uzyskać zatrudnienie.
- Monitorowanie regionalnego rynku pracy w celu określania czynności możliwych do wykonywania przez uczniów.
- Stworzenie warunków do organizacji szkolenia teoretycznego i praktycznego oraz umiejętności szukania pracy.
- Organizowanie praktyk wspomaganych na indywidualnie dobranych stanowiskach pracy przy wsparciu nauczycieli pełniących rolę trenerów pracy.
- Twozenie warunków do kształtowania zachowań sprzyjających zdrowiu i bezpieczeństwu (w tym propagowanie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy).
- Tworzenie warunków do rozwijania kondycji fizycznej i troski o własne zdrowie.
- Tworzenie warunków sprzyjających podejmowaniu przez uczniów samodzielnych inicjatyw i odpowiedzialnych decyzji.
- Kształtowanie pozytywnego wizerunku ucznia w środowisku społecznym i instytucjonalnym jako potencjalnego pracownika, klienta i użytkownika.
- Organizowanie i współorganizowanie z uczniami uczestniczenia w aktualnych wydarzeniach społecznych i kulturalnych oraz zapewnienie możliwości korzystania z różnych form spędzania wolnego czasu (turystyka, krajoznawstwo, rekreacja, imprezy sportowe i kulturalne).
- Tworzenie warunków do uczenia się sposobów spędzania czasu wolnego.
- Tworzenie sytuacji sprzyjających poznawaniu otoczenia, w którym przebywa uczeń, instytucji i obiektów, z których będzie w przyszłości korzystał.
- Tworzenie warunków do poznawania tradycji i obyczajów lokalnych i narodowych oraz rozbudzanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionu i kraju.
- Tworzenie warunków do zapoznawania uczniów z prawami człowieka i zasadą, że niepełnosprawność, w tym niepełnosprawność intelektualna, nie może być przyczyną dyskryminacji.
- Tworzenie warunków do uświadamiania sobie przez uczniów ich możliwości i ograniczeń wynikających z niepełnosprawności, które mogą napotkać w życiu.
- Przygotowywanie uczniów do pełnienia roli dorosłej kobiety i mężczyzny, rozszerzenie wiedzy o seksualności człowieka.
- Uczenie umiejętności ochrony siebie, swojej intymności oraz poszanowania intymności innych osób.
- Stwarzanie warunków do podejmowania praktycznych działań na rzecz ochrony środowiska.
- Wypracowanie optymalnego modelu współdziałania z rodzinami uczniów w celu zwiększenia efektywności podejmowanych działań.
- Organizowanie wizyt studyjnych w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych (warsztaty terapii zajęciowej, środowiskowe domy samopomocy, inne).
ROZDZIAŁ III
SPOSOBY WYKONYWANIA CELÓW I ZADAŃ SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
§ 4. Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy udziela uczniom uczęszczającym do niej, ich rodzicom/opiekunom oraz nauczycielom pomocy psychologiczno – pedagogicznej i organizuje tę pomoc na określonych zasadach.
2. Szczegółowa organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej reguluje Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju §4, §5, §6, §7 oraz §8 oraz Procedura organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
§ 5. Organizacja opieki nad uczniami
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy realizuje program wychowawczo – profilaktyczny obejmujący:
- Treści i działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów, oraz
- Treści i działania o charakterze profilaktycznym dostosowane do potrzeb rozwojowych uczniów, przygotowane w oparciu o przeprowadzoną diagnozę potrzeb i problemów występujących w danej społeczności szkolnej, skierowane do uczniów, nauczycieli i rodziców.
- W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, za zgodą organu prowadzącego, można zatrudnić dodatkowo pomoc nauczyciela.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY ORAZ ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE, A TAKŻE WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY ORAZ SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA SPORÓW MIĘDZY NIMI
§ 6. 1. Organami szkoły są:
- Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju,
- Wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju;
- Rada pedagogiczna;
- Rada rodziców.
- Szczegółowe kompetencje, warunki współdziałania poszczególnych organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §10, §11, §12, § 12.1, §13, §14, §15, §16.
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRACY SZKOŁY SPECJALNEJ PRZYSPOSABIAJĄCEJ DO PRACY
§ 7.1. W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy organizuje się nauczanie uczniów niepełnosprawnych, dla których poradnia psychologiczno – pedagogiczna wydała orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Kształcenie, wychowanie i opiekę dla uczniów niepełnosprawnych w Szkole Przysposabiającej do Pracy organizuje się w integracji z uczniami pełnosprawnymi najbliższych miejsca lokalizacji szkoły.
- Kształcenie uczniów niepełnosprawnych może być prowadzone do końca roku szkolnego w tym roku kalendarzowym, w którym uczeń kończy 24. rok życia.
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy zapewnia:
1) Realizację zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego.
2) Warunki do nauki, sprzęt specjalistyczny i środki dydaktyczne, odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów.
3) Zajęcia specjalistyczne, a w szczególności zajęcia z psychologiem, logopedą, fizjoterapeutą.
4) Inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów, w szczególności zajęcia rewalidacyjne.
5) Integrację uczniów ze środowiskiem rówieśniczym, w tym z uczniami pełnosprawnymi.
6) Przygotowanie uczniów do samodzielności w życiu dorosłym.
7)Jeden gorący posiłek w ciągu dnia i możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z posiłku jest dobrowolne i odpłatne.
- Szkoła w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia uczniom możliwość korzystania z:
- Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- Biblioteki;
- Świetlicy;
- Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- Pomieszczeń sanitarno – higienicznych i szatni.
6. Organizację kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w zawiązku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych § 17 pkt 6.
7. Szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §17 pkt 7.
8. W Szkole Przysposabiającej do Pracy zorganizowana jest opieka pielęgniarska. Zasady sprawowania opieki pielęgniarskiej, czas pracy i zakres obowiązków służby zdrowia w szkole określa dyrektor właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu Szkół.
§ 8. Organizacja biblioteki, zajęć świetlicowych oraz stołówki zawarta jest w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju, §18, §19, §20.
§ 9. Podstawowe formy działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły
- W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wyodrębnię się:
- Zajęcia edukacyjne:
- Funkcjonowanie osobiste i społeczne,
- Zajęcia rozwijające komunikowanie się,
- Zajęcia kształtujące kreatywność,
- Przysposobienie do pracy,
- Wychowanie fizyczne,
- Etyka/Religia
- Zajęcia rewalidacyjne.
- Zajęcia specjalistyczne prowadzone w ramach pomocy psychologiczno – pedagogicznej.
- Szkoła może prowadzić również inne niż wymienione w ust. 1 zajęcia edukacyjne.
- Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy jest obowiązana do przeprowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów wynosi 3 godziny lekcyjne w ciągu tygodnia.
§ 10. Przedłużenie okresu nauki
- Dla uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność można przedłużyć okres nauki o jeden rok.
- Decyzję o przedłużeniu okresu nauki uczniowi posiadającemu orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego podejmuje rada pedagogiczna po uzyskaniu:
- Opinii zespołu, o którym mowa w Rozdziale III §7 Statutu Zespołu Szkół Specjalnych, z której wynika potrzeba przedłużenia uczniowi okresu nauki, w szczególności z powodu znacznych trudności w opanowaniu wymagań określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, oraz
- Zgody rodziców/prawnych opiekunów ucznia.
- Decyzje, o których mowa w ust. 2, podejmuje się nie później niż do końca roku szkolnego w ostatnim roku nauki.
§ 11. Arkusz organizacji szkoły
Arkusz organizacji szkoły szczegółowo określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju, §23.
§ 12. Organizacja kształcenia uczniów z niepełnosprawnością
- W zależności od rodzaju niepełnosprawności, w tym stopnia niepełnosprawności intelektualnej, dzieciom i młodzieży szkoła organizuje kształcenie i wychowanie, które stosownie do potrzeb umożliwia naukę w dostępnym dla nich zakresie, usprawnianie zaburzonych funkcji, rewalidację oraz zapewnia specjalistyczną pomoc i opiekę.
- Kształcenie w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy prowadzone jest:
1) w oddziałach specjalnych,
2) w formie nauczania indywidualnego.
- Kształcenie uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych uczniów.
- Specyfika kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi polega na nauczaniu i wychowaniu całościowym, sytuacyjnym, zadaniowym, zintegrowanym, opartym na praktycznym poznawaniu zmieniającej się rzeczywistości, przygotowującym do niezależnego życia.
- Priorytetem w edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi jest poszerzanie ich kompetencji osobistych, społecznych i komunikacyjnych, doświadczanie i rozumienie sytuacji związanych z dorosłym życiem, przygotowanie uczniów do zatrudniania wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo do efektywnego funkcjonowania w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych, w maksymalnej integracji z innymi członkami społeczności lokalnej. Ważne jest również przygotowanie uczniów do samodzielnego lub grupowego mieszkania (w tym w mieszkalnictwie wspomaganym i chronionym).
- Edukacja uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi opiera się na wielospecjalistycznej, kompleksowej ocenie poziomu funkcjonowania ucznia, z uwzględnieniem procesów poznawczych, umiejętności w zakresie porozumiewania się, czytania, pisania, liczenia, dbania o siebie, rozpoznawania i kontroli emocji, predyspozycji, kompetencji społeczno – zawodowych, sposobów spędzania czasu wolnego, czynników kontekstowych (osobistych i środowiskowych) oraz tworzonych dla uczniów indywidulanych programów edukacyjno – terapeutycznych.
- O doborze uczniów do oddziałów decydują głównie ich potrzeby edukacyjne i możliwości psychofizyczne. Najważniejszym kryterium powinno być dobro ucznia i uzasadnione przekonanie, że tworzymy dla niego najkorzystniejsze warunki, przygotowujące go do wchodzenia w dorosłe życie, w tym także do zatrudnienia wspomaganego lub innej formy zatrudniania albo efektywnego funkcjonowania w dziennych placówkach aktywności dla osób dorosłych.
- W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z wchodzeniem w rolę pracownika, szkoła zapewnia uczniowi zajęcia przysposobienia do pracy w oparciu o istniejące w placówce pracownie, umożliwiające realizację przysposobienia do pracy oraz bazę materialno-dydaktyczną.
- Postępy ucznia powinny być wzmacniane pozytywnie, natomiast brak postępów nie podlega wartościowaniu negatywnemu. Ocenianie bieżące funkcjonowania ucznia prowadzone jest podczas spotkań zespołu nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniem.
- Konieczne jest zapewnienie uczniom integracji społecznej w naturalnym środowisku społeczności lokalnej.
- Ze względu na specyficzny charakter edukacji uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, a także indywidualne tempo i zakres nauki każdego ucznia, osiągnięcia w poszczególnych sferach oddziaływań pedagogicznych i rewalidacyjnych są planowane indywidualnie.
- Dokonywana okresowo przez nauczycieli i specjalistów wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia umożliwia modyfikowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego i dostosowanie poziomu oczekiwanych osiągnięć ucznia do jego możliwości. Planując osiągnięcia uczniów w zakresie przysposobienia do pracy, należy brać pod uwagę w szczególności:
- indywidualne możliwości ucznia;
- rozwój umiejętności praktycznych;
- wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności w życiu codziennym i sytuacjach w pracy;
- przestrzeganie dyscypliny pracy;
- jakość wykonywanej pracy;
- umiejętność kontrolowania przebiegu pracy oraz jej rezultatów, eliminowania błędów;
- postawę ucznia wobec pracy (zachowania i emocje wywoływane wykonywanymi zadaniami);
- cierpliwość przy wykonywaniu pracy, koncentrację uwagi;
- poszanowanie mienia i dbałość o sprzęt;
- poszanowanie pracy własnej i innych;
- przestrzeganie zasad bezpieczeństwa i higieny pracy;
- samodzielność i własną inicjatywę ucznia;
- wkład pracy i zaangażowanie;
- sposób i czas wykonywania zadania;
- wykonywanie zadania od początku do końca;
- organizację stanowiska pracy;
- dokładność i systematyczność;
- umiejętność współdziałania w zespole i rozwiązywania konfliktów interpersonalnych;
- wspieranie aktywności ucznia i jego uczestnictwa w różnych sytuacjach życiowych.
- W Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy godzina lekcyjna trwa 45 min. Dopuszcza się prowadzenie zajęć edukacyjnych w czasie od 30 do 60 minut, zachowując ogólny tygodniowy czas zajęć ustalony w tygodniowym rozkładzie zajęć;
- Godzina zajęć rewalidacyjnych w szkole przysposabiającej do pracy trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
§ 13. 1. W szkole obowiązuje 5 – dniowy tydzień nauki.
2. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków pobytu uczniów w szkole ustala się, że na terenie szkoły mogą przebywać wyłącznie osoby (uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły) zdrowe, bez objawów chorobowych takich jak: kaszel, katar, wysypka, gorączka, duszności, ból brzucha, ból mięśni, głowy, biegunka.
§ 14. Dyrektor szkoły powierza prowadzenie zajęć nauczycielom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
§ 15. Indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne
- Praca edukacyjna w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy prowadzona jest w oparciu o obowiązującą podstawę programową kształcenia ogólnego dla szkół specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi
- Dla każdego ucznia szkoły przysposabiającej do pracy tworzony jest Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) zwany dalej programem.
- Podstawą do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych są:
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania ucznia,
- Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- Narzędzia do diagnozy przyjęte w szkole, odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności ucznia.
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z uczniem, zwany dalej „zespołem”.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.
- Program opracowuje się w terminie:
- Do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
- 30 dni od dnia złożenia w szkole orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pracę zespołu koordynuje wychowawca klasy, do której uczęszcza uczeń lub nauczyciel prowadzący zajęcia z uczniem.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- Na wniosek dyrektora szkoły, przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub pomoc nauczyciela.
- Na wniosek lub za zgodą rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu.
- Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców ucznia – z innymi podmiotami.
- Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szczególności:
- Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
- W zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy nauczyciela;
- Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu ucznia, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo ucznia w życiu szkolnym, a w przypadku ucznia realizującego nauczanie indywidualne – także napotykane trudności w zakresie włączania go w zajęcia realizowane wspólnie z oddziałem szkolnym.
- Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor zawiadamia pisemnie rodziców ucznia albo pełnoletniego ucznia o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
- Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują kopię wielospecjalistycznych ocen oraz programu.
- Osoby biorące udział w spotkaniach zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste ucznia, jego rodziców, nauczycieli, wychowawców lub specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny określa:
- Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z uczniem.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania ucznia, w tym – w zależności od potrzeb – na komunikowanie się ucznia z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu szkolnym.
- Formy i okres udzielania uczniowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Działania wspierające rodziców ucznia oraz zakres współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne ucznia.
- Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji przez szkołę jej zadań.
- Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności ucznia, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie.
- Zintegrowany wielospecjalistycznie indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny jest opracowywany i realizowany przez cały zespół nauczycieli specjalistów, doradców zawodowych, wspólnie z uczniem i jego najbliższym otoczeniem (rodzina, opiekunowie), z uwzględnieniem wyznawanych przez nich wartości.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny określa zoperacjonalizowane cele krótko- i długoterminowe uwzględniające zdiagnozowane potrzeby ucznia. Każdemu celowi przypisane są działania, sposób ich realizacji oraz osoby odpowiedzialne.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny podlega monitorowaniu, okresowej ewaluacji i modyfikowaniu.
§ 16. Organizacja indywidualnego nauczania
- Indywidualne nauczanie organizuje się na czas określony, wskazany w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania, zwanego dalej „orzeczeniem”.
- Indywidualne nauczanie organizuje się w sposób zapewniający wykonanie zaleceń określonych w orzeczeniu.
- Dyrektor ustala, w uzgodnieniu z organem prowadzącym szkołę zakres i czas prowadzenia indywidualnego nauczania.
- Dyrektor zasięga opinii rodziców ucznia w zakresie czasu prowadzenia zajęć indywidualnego nauczania.
- Zajęcia indywidualnego nauczania są prowadzone z uczniem przez nauczycieli szkoły, którym dyrektor szkoły powierzy prowadzenie tych zajęć.
- W uzasadnionych przypadkach dyrektor może powierzyć prowadzenie zajęć indywidualnego nauczania nauczycielowi zatrudnionemu w innej szkole.
- Zajęcia indywidualnego nauczania są prowadzone przez nauczyciela lub nauczycieli w indywidualnym i bezpośrednim kontakcie z uczniem.
- Zajęcia indywidualnego nauczania prowadzi się w miejscu pobytu ucznia, w szczególności w domu rodzinnym, placówkach, u rodziny zastępczej, w rodzinnym domu dziecka w placówce opiekuńczo – wychowawczej.
- W indywidualnym nauczaniu realizuje się wszystkie obowiązkowe zajęcia edukacyjne wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia.
- Dyrektor szkoły, na wniosek nauczyciela prowadzącego zajęcia indywidualnego nauczania, może zezwolić na odstąpienie od realizacji niektórych treści nauczania objętych obowiązkowymi zajęciami edukacyjnymi, stosownie do możliwości psychofizycznych ucznia oraz warunków w miejscu, w którym są organizowane zajęcia indywidualnego nauczania.
- Wniosek, o którym mowa w pkt 10, składa się w formie pisemnej. Wniosek zawiera uzasadnienie.
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych z uczniem w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy wynosi od 12 do 16 godzin.
- Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy realizuje się w ciągu co najmniej 3 dni.
- Dyrektor szkoły może ustalić tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania wyższy niż maksymalny wymiar określony w ust. 12 za zgodą organu prowadzącego szkołę.
- W przypadkach uzasadnionych stanem zdrowia ucznia dyrektor szkoły może ustalić, na wniosek rodziców, tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania niższy niż minimalny wymiar określony w ust. 12.
- W przypadku obniżenia wymiaru godzin zajęć indywidualnego nauczania, o którym mowa w ust. 15, należy uwzględnić konieczność realizacji podstawy programowej przez ucznia.
- W celu zapewnienia pełnego osobowego rozwoju ucznia, integracji ze środowiskiem szkolnym oraz ułatwienia powrotu ucznia do szkoły, nauczyciele prowadzący zajęcia indywidualnego nauczania obserwują funkcjonowanie ucznia w zakresie możliwości jego uczestniczenia w życiu szkoły.
- Dyrektor, uwzględniając aktualny stan zdrowia ucznia oraz wnioski z obserwacji nauczycieli, w uzgodnieni z rodzicami, podejmuje działania umożliwiające kontakt ucznia objętego indywidualnym nauczaniem z uczniami w oddziale szkolnym.
- W przypadku młodzieży objętej indywidualnym nauczaniem, których stan zdrowia znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły, dyrektor organizuje różne formy uczestniczenia ucznia w życiu szkoły. Dyrektor w szczególności umożliwia udział w zajęciach rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, uroczystościach i imprezach szkolnych oraz wybranych zajęciach edukacyjnych.
- Młodzież objęta indywidualnym nauczaniem uczestniczy w formach, o których mowa w ust. 19, w formach pomocy psychologiczno – pedagogicznej poza tygodniowym wymiarem godzin zajęć.
- Na wniosek rodziców ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia uległ czasowej poprawie i umożliwia mu uczęszczanie do szkoły, dyrektor zawiesza organizację indywidualnego nauczania na okres wskazany w zaświadczeniu.
- Na wniosek rodziców ucznia i na podstawie dołączonego do wniosku zaświadczenia lekarskiego, z którego wynika, że stan zdrowia ucznia umożliwia uczęszczanie do szkoły, dyrektor zaprzestaje organizacji indywidualnego nauczania oraz powiadamia o tym poradnię, w której działa zespół, który wydał orzeczenie oraz organ prowadzący szkołę.
ROZDZIAŁ VI
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 17. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników szkoły określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §33, §34, §35, §36, §37, §38, §39, §40, §41.
ROZDZIAŁ VII
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA WEWNĄTRZSZKOLNEGO UCZNIÓW
§ 18. Dokument określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w Szkole Specjalnej Przysposabiającej do Pracy dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
§ 19. Ocenianie uczniów
- Ocenianiu podlegają:
- Zmiany rozwoju ucznia w zdobywaniu wiadomości i umiejętności zawartych w indywidualnym programie edukacyjno – terapeutycznym,
- Zachowanie ucznia.
- Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia dokonuje się za pomocą narzędzi przyjętych w szkole:
- Arkusze diagnostyczne dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym,
- Karty opisu aktywności w pracowniach szkolnych,
- Obserwacji,
- Wytworów pracy,
- Wywiadu z rodzicami.
- Ocenianie osiągnięć edukacyjnych ucznia polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez ucznia wiadomości i umiejętności w stosunku do wymagań edukacyjnych wynikających z podstawy programowej oraz realizowanego w szkole indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego.
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę klasy, nauczycieli oraz uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
§ 20. 1. Ocenianie osiągnięć edukacyjnych i zachowania ucznia odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
2. Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- Informowanie ucznia o poziomie jego osiągnięć edukacyjnych i jego zachowaniu oraz o postępach w tym zakresie,
- Wdrażanie uczniów do samooceny,
- Motywowanie ucznia do dalszych postępów w nauce i zachowaniu,
- Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w nauce, zachowaniu oraz specjalnych uzdolnieniach ucznia,
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne polega na:
- sporządzaniu semestralnej i końcoworocznej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia podsumowującej osiągnięcia ucznia z zajęć edukacyjnych oraz rewalidacyjnych określonych w programie nauczania z uwzględnieniem indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego,
- ocenianie bieżące odbywa się poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych i negatywnych czytelnych i zrozumiałych dla ucznia,
- ocenianie zachowania, które określa, w formie pisemnej, stopień przyswojenia zasad wychowawczych ujętych w Planie wychowawczo – profilaktycznym opracowanym dla danej klasy,
- monitorowanie rozwoju uczniów poprzez obserwację i nanoszenie na bieżąco uwag dotyczących obserwowanych zmian, w szczególności również poprzez ewaluację indywidualnych programów edukacyjno – terapeutycznych,
- gromadzeniu, przechowywaniu i wykorzystywaniu informacji o uczniach,
- przekazywaniu rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach ucznia w nauce.
§ 21. 1. Ocena opisowa posiada następujące cechy:
- Jest podsumowaniem konkretnej pracy z uczniem w określonym przedziale czasowym,
- jest indywidualna, nie może przybierać postaci schematu,
- zawiera opis osiągniętego poziomu w porównaniu z poziomem ocenianym poprzednio,
- ocenia przebieg postępów ucznia w stosunku do jego możliwości,
- jest oceną pozytywną, musi jednak obiektywnie opisywać ucznia, by rodzice nie wytworzyli sobie fałszywego obrazu dziecka,
- Ocena opisowa wpisana przez wychowawcę klasy do arkusza ocen i na świadectwie promocyjnym lub świadectwie ukończenia szkoły – wpisana jest w formie skróconej.
§ 22. 1. Ocena z religii ustalana jest przez katechetę w formie stopnia, w następującej skali:
1 – niedostateczny
2 – dopuszczający
3 – dostateczny
4 - dobry
5 - bardzo dobry
6 – celujący
- Przy ustalaniu oceny z wychowania fizycznego należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez ucznia w wywiązywanie się z obowiązków wynikających ze specyfiki tych zajęć.
§ 23. 1. Dyrektor szkoły zwalnia ucznia z zajęć wychowania fizycznego na podstawie opinii o ograniczonych możliwościach uczestniczenia ucznia w tych zajęciach, wydanej przez lekarza oraz na czas określony w tej opinii.
- W przypadku zwolnienia ucznia z zajęć wychowania fizycznego w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „zwolniony”.
§ 24. Klasyfikowanie uczniów
- Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- Semestr pierwszy – trwa od września do stycznia,
- Semestr drugi – trwa od lutego do czerwca.
- Semestr pierwszy zakończony jest śródroczną oceną opisową,
- Semestr drugi zakończony jest roczną oceną opisową.
- Klasyfikacja śródroczna ucznia z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym lub ucznia z autyzmem polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć edukacyjnych z poszczególnych lekcji/zajęć określonych w ramowym programie nauczania z uwzględnieniem realizacji indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego, oraz na podsumowaniu zachowania ucznia i realizacji planu wychowawczo - profilaktycznego.
- Klasyfikację śródroczną uczniów przeprowadza się pod koniec pierwszego semestru.
- Klasyfikację roczną uczniów przeprowadza się pod koniec roku szkolnego.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
- Uczeń może być nieklasyfikowany z jednego lub wszystkich zajęć edukacyjnych, jeżeli brak jest podstaw do ustalenia śródrocznej (semestralnej) lub rocznej oceny klasyfikacyjnej z powodu nieobecności na zajęciach edukacyjnych przekraczającej połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w szkolnym programie nauczania.
- W przypadku nieklasyfikowania ucznia z zajęć edukacyjnych, w dokumentacji przebiegu nauczania zamiast oceny klasyfikacyjnej wpisuje się „nieklasyfikowany”.
- Ustalona przez wychowawcę klasy roczna ocena klasyfikacyjna z zajęć edukacyjnych i zachowania jest ostateczna.
§ 25. Promowanie uczniów
- Uczniowie kończący daną klasę otrzymują świadectwo promocyjne do klasy programowo wyższej, a uczniowie kończący Szkołę Specjalną Przysposabiającą do Pracy - świadectwo ukończenia szkoły.
- Na zakończenie edukacji wskazane jest przygotowanie suplementu do świadectwa ukończenia Szkoły Przysposabiającej do Pracy zawierającego informacje niezbędną do prawidłowego funkcjonowania absolwentów w przyszłości.
- Suplement powinien zawierać opis kluczowych kompetencji społeczno – zawodowych i osobistych ucznia wraz z jego preferencjami i predyspozycjami, a także szczegółowymi informacjami na temat sposobu komunikowania się lub korzystania ze specjalnych środków wspomagających komunikację (AAC) oraz informacjami o odbytych praktykach wspomaganych na otwartym rynku pracy.
- Ucznia z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz ucznia z autyzmem promuje się do klasy programowo wyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Na wniosek wychowawcy klasy i po uzyskaniu zgody (pisemnego oświadczenia) rodziców (prawnych opiekunów) lub na wniosek rodziców (prawnych opiekunów) i po uzyskaniu zgody wychowawcy klasy, Rada Pedagogiczna może postanowić o niepromowaniu ucznia do klasy programowo wyższej.
- O ukończeniu szkoły przez ucznia postanawia Rada Pedagogiczna, na zakończenie klasy programowo najwyższej, uwzględniając specyfikę kształcenia tego ucznia, w porozumieniu z rodzicami (prawnymi opiekunami).
- Wyniki klasyfikacji, promocji i decyzje o ukończeniu szkoły podejmuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna, uwzględniając specyfikę każdego ucznia, w porozumieniu z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami).
§ 26. Kwestie nieuregulowane w niniejszym statucie określa dokument: Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów uczęszczających do Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
ROZDZIAŁ VIII
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW, W TYM PRZYPADKI, W KTÓRYCH UCZEŃ MOŻE ZOSTAĆ SKREŚLONY Z LISTY UCZNIÓW SZKOŁY
§ 27. Prawa, obowiązki uczniów określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, §51, §52.
§ 28. Przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów
- Skreślenia z listy uczniów Szkoły Przysposabiającej do Pracy dokonuje dyrektor szkoły, na podstawie podjętej przez radę pedagogiczną uchwały, zainicjowanej na wniosek wychowawcy lub innego nauczyciela, po konsultacji z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w oddziale, w którym uczeń się uczy. Podstawę do skreślenia ucznia z listy stanowi w szczególności:
- picie alkoholu, posiadanie, zażywanie lub rozpowszechnianie narkotyków na terenie szkoły,
- agresywne zachowanie się wobec nauczycieli i pracowników szkoły,
- dokonanie kradzieży,
- świadome niszczenie mienia szkoły,
- dezorganizacja zajęć w szkole,
- fałszowanie dokumentacji,
- absencja na zajęciach szkolnych bez usprawiedliwienia przez kolejnych 30 dni począwszy od dnia rozpoczęcia nauki,
- działania mogące stworzyć zagrożenie dla zdrowia lub życia uczniów i pracowników szkoły specjalnej (posiadania na terenie szkoły niebezpiecznych substancji, narzędzi, broni itp.),
- Decyzję o skreśleniu ucznia z listy uczniów dyrektor szkoły przekazuje uczniowi lub jego rodzicom (opiekunom prawnym), drugi egzemplarz pozostaje w aktach.
- Uczeń ma prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji do Lubelskiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem dyrektora szkoły.
- Wykonanie decyzji jest możliwe po upływie 14 dni na wniesienie odwołania, które biegnie od momentu doręczenia decyzji uczniowi lub rodzicowi (opiekunowi prawnemu), za wyjątkiem nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
§ 29. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia
- W przypadku naruszenia praw ucznia, zainteresowany uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) może złożyć skargę w formie ustnej lub pisemnej odpowiednio do:
- wychowawcy klasy,
- innego nauczyciela pracującego z uczniem,
- dyrektora szkoły,
- wicedyrektora szkoły
w terminie nie później niż 7 dni od zaistniałej sytuacji.
- O wyniku rozpatrzenia skargi uczeń lub jego rodzic (prawny opiekun) powinien być poinformowany w ciągu 14 dni od wpłynięcia skargi.
ROZDZIAŁ IX
§ 30. Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody
1. Ucznia Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy można nagrodzić za:
- osiągnięcia uzyskiwane w nauce, w różnych konkursach, udział w przeglądach twórczości osób z niepełnosprawnością, zawodach sportowych i innych;
- wzorowe zachowanie i postawę wobec obowiązków szkolnych.
- pracę na rzecz klasy, szkoły, środowiska;
2.Rodzaje nagród:
- pochwała wychowawcy wyrażona w obecności całej klasy;
- pochwała dyrektora wyrażona w obecności całej społeczności szkolnej;
- list pochwalny od wychowawcy lub dyrektora;
- dyplom uznania;
- nagroda rzeczowa.
- O przyznaniu uczniowi nagrody szkoła ma obowiązek poinformowania rodziców.
- Obowiązek ten wypełnia wychowawca klasy.
- Przyjmuje się tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody:
1) W przypadku zastrzeżeń do przyznanej nagrody uczeń może złożyć uzasadniony pisemny wniosek do dyrektora szkoły; w przypadku nagrody przyznanej przez dyrektora szkoły – do organu prowadzącego szkołę.
2) Wniosek z zastrzeżeniem do przyznanej nagrody dyrektor szkoły (odpowiednio organ prowadzący szkołę) rozpatruje niezwłocznie w terminie do trzech dni;
3) Dyrektor szkoły (odpowiednio organ prowadzący szkołę) uwzględnia wniosek i podejmuje kroki zmierzające do uchylenia niesłusznie przyznanej nagrody albo oddala wniosek, uzasadniając go poczynionymi ustaleniami.
ROZDZIAŁ X
RODZAJE KAR STOSOWANYCH WOBEC UCZNIÓW ORAZ TRYB ODWOŁANIA SIĘ OD KARY
§ 31. 1. W przypadku udowodnienia winy uczeń może otrzymać karę.
2.Sposób karania powinien być dostosowany do rodzaju popełnionego przez ucznia wykroczenia.
- Wobec ucznia nie można zastosować kar naruszających jego nietykalność i godność osobistą.
- Za nieprzestrzeganie postanowień statutu ustala się następujące kary dla ucznia:
- upomnienie wychowawcy lub innego nauczyciela;
- pisemne powiadomienie rodziców o zachowaniu ucznia;
- pozbawienie funkcji pełnionych w klasie;
- zakaz udziału w konkursach, imprezach i wycieczkach szkolnych, z wyjątkiem imprez i wycieczek programowych;
- zakaz posiadania przez ucznia telefonu komórkowego lub innych urządzeń elektronicznych na terenie szkoły w przypadku złamania zakazu korzystania z nich podczas trwania lekcji.
- upomnienie dyrektora.
- nagana dyrektora udzielona w obecności rodziców.
- Przy zastosowaniu kary bierze się pod uwagę w szczególności stopień winy ucznia, rodzaj i stopień naruszonych obowiązków, rodzaj i rozmiar ujemnych następstw przewinienia, dotychczasowy stosunek ucznia do ciążących na nim obowiązków, zachowanie się po popełnieniu przewinienia oraz cele zapobiegawcze i wychowawcze, które kara ma zrealizować.
- Uczeń może otrzymać za to samo przewinienie tylko jedną karę.
- Uczeń, który swoim postępowaniem spowodował krzywdę innej osobie, jest zobowiązany do jej przeproszenia i zadośćuczynienia.
- Uczeń (jego rodzice), którego umyślne postępowanie spowodowało szkodę materialną innych osób lub szkoły, zobowiązany jest do pokrycia w całości lub w części wyrządzonej szkody. Decyzję w tej sprawie podejmuje dyrektor szkoły.
- Kara może być zastosowana tylko po uprzednim wysłuchaniu ucznia.
- O zastosowaniu wobec ucznia kary, szkoła ma obowiązek poinformowania rodziców.
- Obowiązek ten wypełnia wychowawca klasy.
- Od nałożonej wobec ucznia kary, jego rodzicom przysługuje odwołanie do dyrektora szkoły.
- Rozstrzygnięcie dyrektora jest ostateczne.
§ 32. 1. Uczniowi przysługuje prawo do odwołania się w terminie 7 dni od decyzji o ukaraniu, do organu (osoby), który udzielił kary.
2.Rozpatrzenie odwołania winno nastąpić w terminie trzech dni od dnia jego wpłynięcia.
3. W wyniku rozpatrzenia odwołania karę się uchyla lub podtrzymuje (w formie pisemnej wraz z uzasadnieniem).
ROZDZIAŁ XI
SPOSÓB ORGANIZACJI I REALIZACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WOLONTARIATU
§ 33. Sposób organizacji działań w zakresie wolontariatu określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, §59.
ROZDZIAŁ XII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 34.1. Szkoła Specjalna Przysposabiająca do Pracy używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji, prowadzenia gospodarki finansowej
i materiałowej i inne postanowienia zapisane są w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych §60, §61.
§ 35. Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej do Pracy w Biłgoraju wprowadzono uchwałą rady pedagogicznej nr …………………. z dnia ………………………….r. Statut obowiązuje od dnia podpisania.
..……………………..………….
/ dyrektor/