-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
"O kulturze ludowej od podszewki"
Innowacja z zakresu kultury ludowej.
Autor innowacji: mgr Aldona Kozak
Innowacja wdrożona zostanie w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju podczas zajęć lekcyjnych prowadzonych przez Aldonę Kozak – spotkania odbędą się raz w miesiącu dla klasy II i III Szkoły Przysposabiającej do Pracy oraz wybranych klas/uczniów w roku szkolnym 2021/2022 oraz 2022/2023.
Innowacja obejmuje - prócz zajęć na terenie szkoły - m. in. wycieczki i wyjazdy do skansenów, muzeów, miejsc pielęgnujących kulturę ludową, zajęcia tematyczne
w Zagrodzie Sitarskiej, Domach Ludowych, spotkania z ciekawymi ludźmi – twórcami ludowymi, muzykami, osobami pamiętającymi dawne czasy.
Innowacja ma na celu uświadomienie społeczności szkolnej, jaki wpływ wywarła na to,co współczesne, kultura ludowa – innymi słowy, inspirowanie do przemyśleń, że ,,przeszłość to dziś tylko cokolwiek dalej” (Norwid) – rzecz jasna – przekaz będzie prowadzony przy pomocy języka zrozumiałego dla uczniów szkoły specjalnej.
W ramach realizacji innowacji prowadzone będą zajęcia w sali lekcyjnej (w tym we współpracy np. z twórcami ludowymi, muzykami), zbiórka przedmiotów dawniej używanych, także metodą projektu edukacyjnego, którego efektem będzie szkolne i pozaszkolne kolędowanie na ludową nutę, nauka oryginalnych tekstów kolędniczych. Zostanie nawiązana współpraca m.in. z jednostkami muzealnymi działającymi w Biłgoraju, które staną się miejscem bliskim uczniom. W miarę możliwości udamy się do innych miejsc, które upamiętniają dawne zwyczaje i zawody.
Celem innowacji jest:
- upowszechnianie kultury ludowej;
- stworzenie Izby Ludowej w sali lekcyjnej;
- zrozumienie podłoża kultury ludowej.
Przewidywane efekty – korzyści wdrożenia innowacji
Uczniowie:
- planują i realizują kolędowanie w ramach działalności charytatywnej;
- powracają do pewnych zwyczajów w domu rodzinnym;
- kolekcjonują przedmioty, których już dziś się nie używa, mając na uwadze ich wartość kulturową;
- doceniają rolę tradycji we wzmacnianiu więzi rodzinnych, lokalnych i zachowaniu ciągłości kultury.
Aldona Kozak