-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
Rehabilitacja 25 plus - realizacja programu pilotażowego w latach 2018 - 2021
Dzięki pilotażowemu Programowi "Rehabilitacja 25 plus" ogłoszonemu przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Powiat Biłgorajski pozyskał środki finansowe na realizację działań mających na celu wypracowanie rozwiązań zapewniających absolwentom ciągłość oddziaływań terapeutycznych w zakresie utrzymania samodzielności i niezależności w życiu społecznym, a także w zakresie dotyczącym ich aktywności zawodowej.
Zespół Szkół Specjalnych w Biłgoraju od miesiąca listopada 2018 r. do końca roku szkolnego 2020/2021 na terenie szkoły realizuje program „Rehabilitacja 25 plus”.
Dla kogo przeznaczony jest Program "Rehabilitacja 25 plus"?
Zgodnie z założeniami PFRON i wytycznymi obowiązującymi w programie, beneficjentami zajęć są niezatrudnione osoby niepełnosprawne będące absolwentami ORW w wieku powyżej 25 roku życia, bądź absolwentami SPdP w wieku powyżej 24 roku życia, z niepełnosprawnością intelektualną (w tym sprzężoną z innymi niepełnosprawnościami), które nie są objęte rehabilitacją społeczną w placówkach dziennej aktywności (np. środowiskowych domach samopomocy czy warsztatach terapii zajęciowej).
Co robimy w ramach programu "Rehabilitacja 25 plus"?
W ramach Programu zaplanowano udzielanie wsparcia w zakresie:
- usług opiekuńczych,
- udziału w zajęciach usprawniających, rozwijania zainteresowań;
- pomocy w rozwinięciu i wzmacnianiu aktywności oraz samodzielności życiowej oraz utrzymaniu nabytych wcześniej umiejętności;
- poradnictwa i wsparcia w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego;
- działań aktywizujących zawodowo w przypadku absolwentów SPdP;
- dofinansowanie transportu.
Realizację programu pilotażowego rozpoczęliśmy 6 osobową grupą naszych absolwentów. W 2021 r. wsparciem objętych było 8 absolwentów ORW i SPdP.
Rozwijanie umiejętności w ramach terapii zajęciowej
Zajęcia mają na celu zwiększenie sprawności manualnej i intelektualnej oraz zwiększenie samodzielności i zaradności życiowej. Służą utrwalaniu już nabytych i nauki nowych umiejętności i sprawności. Pomagają rozwijać zainteresowania i pasje oraz odreagowywać napięcia i emocje. Realizowane są w formie zajęć terapeutycznych i praktycznych.
- Arteterapia – wykonujemy prace plastyczne, techniczne i dekoratorskie. Malujemy farbami, kredkami, wyklejamy, ozdabiamy wykonane prace. Poznajemy i stosujemy różne techniki dekoracyjne: decoupage, powertex, string art, transfer itp.
- Muzykowanie – słuchamy muzyki, wspólnie bawimy się przy muzyce oraz relaksujemy się.
- Zajęcia praktyczne – wykonujemy prace modelarsko - stolarskie, dekoratorskie, kulinarne.
Aktywny udział w zajęciach zapewnia poczucie własnej wartości i sensu życia oraz eliminuje monotonię dnia codziennego i pozwala zapomnieć o własnych ograniczeniach. Praca w grupie motywuje uczestników do wykonywania określonych zadań i daje dużo radości.
ZAJĘCIA PSYCHOEDUKACYJNE Z ZAKRESU UMIEJĘTNOŚCI SPOŁECZNYCH, W TYM EKONOMICZNYCH ORAZ AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ
Zajęcia odbywają się w formie zajęć praktycznych w oparciu o techniki aktywne i warsztatowe: praca w małej grupie, scenki sytuacyjne, spotkanie integracyjne, okolicznościowe i tematyczne, kulinarne, zajęcia terapeutyczne i zabawowe oraz z wykorzystaniem sprzętu multimedialnego. Ważnym elementem są zajęcia sensoryczne i relaksacyjne w Sali Doświadczania Świata.
Zajęcia pomagają w przezwyciężeniu problemu niepełnosprawności, motywują, edukują, wspierają i wzmacniają poczucie własnej wartości jako osoby aktywnej i społecznie użytecznej. Podtrzymują kondycję psychofizyczną uczestników poprzez udział w aktywności fizycznej np. spacery i wycieczki oraz kondycję intelektualną poprzez np. rozmowy, czytanie książek, gry i inne zajęcia terapeutyczne.
USPRAWNIANIE FIZYCZNE
Zajęcia mają formę ruchowo – rekreacyjną, z wykorzystaniem metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne, programów aktywności M.i Ch. Knillów, ćwiczeń ogólnorozwojowych, sprawności manualnej, aerobowych, równoważnych, oporowych, ćwiczeń na przyrządach fitness, gier i zabaw ruchowych na świeżym powietrzu, spacerów kondycyjnych, elementów masażu. Zajęcia są również realizowane w Sali Integracji Sensorycznej ZSS oraz Sali Doświadczania Świata z wykorzystaniem posiadanych zasobów, uzupełnionych o pomoce zakupione w ramach Projektu.
Proponowane ćwiczenia wpływają korzystnie na aktywność i podtrzymywanie sprawności funkcjonalnej, rozwój ruchowy, prawidłową postawę ciała, usprawnianie chodu jak również zapobiegają i przeciwdziałają przykurczom, wadom postawy oraz dysfunkcjom narządów ruchu.
Kondycja psychofizyczna uczestników podtrzymywana jest także poprzez zachęcanie i towarzyszenie w aktywności fizycznej np. spacery i wycieczki.
WSPARCIE PSYCHOLOGICZNE
Zajęcia mają na celu utrzymanie i rozwój umiejętności w zakresie funkcjonowania intelektualnego i społeczno-emocjonalnego oraz wzmacnianie aktywności i samodzielności życiowej beneficjentów.
W zależności od potrzeb i możliwości uczestników obejmują stymulację zmysłową, rozwijanie świadomości własnego ciała, zwiększanie samodzielności w zakresie czynności samoobsługowych, naukę radzenia sobie z emocjami i stresem. Rozwijane są umiejętności społeczne związane z utrzymywaniem prawidłowych relacji interpersonalnych oraz przygotowaniem do pełnienia ról społecznych, w tym rozwijanie umiejętności komunikacyjnych. Udzielana jest pomoc i wzmacniana aktywność w organizowaniu i spędzaniu czasu wolnego zgodnie z możliwościami, potrzebami i zainteresowaniami.
Stosowane są treningi relaksacji, samoobsługi, treningi komunikacji, stymulacja polisensoryczna, kształtowanie somatognozji, elementy biblioterapii, chromoterapii, aromaterapii, arteterapii. W zależności od potrzeb beneficjentom udzielana jest pomoc, poradnictwo i wsparcie w rozwiązywaniu trudnych sytuacji życiowych oraz bieżących spraw życia codziennego.
Zajęcia są dla uczestników okazją do przeżywania wielu pozytywnych emocji, budowania relacji koleżeńskich i przyjacielskich w atmosferze zrozumienia, zaufania, i akceptacji oraz doświadczania radości z działania, niezbędnej każdemu człowiekowi do codziennego funkcjonowania.