-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
„Z książką w dorosłość”
Innowacja z zakresu czytelnictwa.
Realizatorzy: Iwona Gmiterek, Lucyna Grasza
Rodzaj innowacji: organizacyjno – metodyczna.
Zakres innowacji: uczniowie klas I, II i III Szkoły Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
Miejsce, odbiorcy i czas realizacji innowacji:
Innowacja wdrożona zostanie w Szkole Przysposabiającej do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju w roku szkolnym 2021/2022. Prowadzona będzie podczas zajęć lekcyjnych. Zajęcia będę się odbywać raz w tygodniu oraz doraźnie – podczas wyjść do współpracujących placówek. Zajęcia są przeznaczone dla chętnych uczniów klasy I, II i III.
Warunki realizacji innowacji.
W ramach realizacji innowacji prowadzone będą zajęcia z czytania w salach lekcyjnych i zostaną przygotowane występy czytelnicze. Zaprezentowane one będą w wybranych warsztatach terapii zajęciowej oraz środowiskowym domu samopomocy. Zostanie nawiązana lub będzie kontynuowana współpraca z placówkami, do których w najbliższym czasie trafią nasi absolwenci. Umożliwi to naszym uczniom poznanie tych środowisk, nawiązanie nowych znajomości i integrację. W sytuacji barku możliwości osobistego spotkania w placówkach, uczniowie będą nagrywać swoje występy i prześlą nagrania do placówek.
Celem innowacji jest:
- Rozwijanie umiejętności i zainteresowań czytelniczych.
- Poznanie środowiska i integracja z podopiecznymi placówek dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Cele szczegółowe:
- nabywanie umiejętności czytania;
- rozwijanie i doskonalenie umiejętności czytania z zastosowaniem odpowiedniej intonacji;
- nauka ciekawego i aktywnego spędzania czasu wolnego;
- rozwijanie zainteresowań czytelniczych;
- wzbudzenie motywacji do sięgania po książki, czytania, korzystania z biblioteki;
- przygotowanie do uczestnictwa w dorosłym życiu;
- poznanie środowiska dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną;
- nawiązywanie kontaktów interpersonalnych;
- nabywanie umiejętności prezentowania siebie i swoich możliwości;
- budowanie u uczniów poczucia własnej wartości;
- nauka radzenia sobie ze stresem.
Metody pracy:
- Ćwiczenia w czytaniu krótkich i dłuższych tekstów.
- Ćwiczenia w stosowaniu odpowiedniej intonacji i interpretacji podczas czytania.
- Przygotowywanie występów czytelniczych.
- Wyjścia i spotkania integracyjne.
- Rozmowy kierowane na temat czytanych tekstów.
- Rozmowy kierowane na temat placówek dla dorosłych osób z niepełnosprawnością intelektualną.
Formy pracy:
- grupowa;
- indywidualna;
- w parach.
Przewidywane efekty – korzyści wdrożenia innowacji:
Uczniowie:
- Chętnie czytają przygotowując występy czytelnicze.
- Wykazują większą umiejętność czytania.
- Częściej sięgają po książki lub teksty do czytania w wolnym czasie.
- Chętnie odwiedzają i korzystają z zasobów biblioteki szkolnej.
- Rozmawiają z rówieśnikami o czytanych tekstach i przygotowywanych występach.
- Odważniej prezentują siebie i swoje możliwości.
- Przejawiają mniejszy stres podczas występów publicznych.
- Chętnie odwiedzają i nawiązują relacje z podopiecznymi współpracujących placówek.
- Poznają środowisko wybranych placówek.
Iwona Gmiterek
Przygotowania do występów czytelniczych
Podczas zajęć przygotowujemy się do wyjścia "Z książką w dorosłość", czyli na spotkania integracyjne do miejsc, gdzie w przyszłości będziemy pracować i spędzać czas. Ćwiczymy czytanie, uczymy się występować przed publicznością i nabywamy umiejętności prezentowania swoich talentów.
Ciężka praca w atmosferze radości, staje się lekką, miłą i przyjemną!
Spotkanie w Środowiskowym Domu Samopomocy w Biłgoraju
W ramach realizowanej innowacji przygotowaliśmy występ czytelniczy na temat wiosny. Został on zaprezentowany podopiecznym Środowiskowego Domu Samopomocy w Biłgoraju. Działanie to zostało zrealizowane również w ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa.
Kierownictwu, personelowi i podopiecznym ŚDS dziękujemy za ciepłe przyjęcie, słodki poczęstunek i wspólnie spędzony czas.