-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
,,Usprawnienie przez rozciąganie”
Wspieranie rozwoju młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną
,,Usprawnienie przez rozciąganie” –
Wykorzystanie elementów jogi podczas zajęć ruchowych
Szkoła jest miejscem, gdzie następuje nie tylko intelektualny rozwój dzieci, ale także emocjonalny. W tym kontekście mówi się o harmonijnej współpracy lewej i prawej półkuli mózgu. Lewa półkula odpowiada za analityczną i ekstrawertyczną stronę osobowości, natomiast prawa półkula ma charakter syntetyczny i introwertyczny. Eksperymenty przeprowadzone nad wpływem technik relaksacyjnych, ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń jogi wskazują, że te techniki mają istotny wpływ na polepszenie pracy mózgu. Joga jest nauką, która nierozerwalnie łączy zdrowie fizyczne, psychiczne, moralne i duchowe człowieka. Zawiera w sobie uniwersalne wartości, takie jak: prawda, cierpliwość, szacunek dla życia. Joga to proste i przyjemne ćwiczenia dzięki którym ciało dziecka staje się sprawniejsze i silniejsze. Joga nie tylko rozwija świadomość ciała, prawidłową postawę, siłę, elastyczność, koordynację, ale również wzmacnia zaufanie i pewność siebie, wewnętrzny spokój i równowagę, zdolność koncentracji, uważność i wyobraźnię. Lekcja jogi to przestrzeń, w której uczniowie czują się akceptowani i kochani takimi, jakimi są, w której mogą doświadczać i wyrażać swoją esencję.
Wykorzystanie elementów jogi podczas zajęć ruchowych to cykl zajęć ruchowych, podczas których wykorzystywane są elementy jogi. Ma ona na celu poprawę zdrowia fizycznego i psychicznego dzieci. Na zajęciach uczniowie poznają podstawowe pozycje (asany). Uczą się poprawnie je wykonywać oraz łączyć w sekwencje. Podczas wykonywania wszystkich ćwiczeń i zabaw uczniowie przyjmują prawidłową postawę ciała, co pozwola im wykonywać poprawnie asany. Dzięki temu następuje korekta wad postawy. Intensywnie pracują stopy i ręce, co przynosi pozytywne skutki w rozwoju małej i dużej motoryki np. podczas pisania czy wykonywania prac plastycznych na innych zajęciach. Po każdej praktyce jogi następuje relaksacja, dzięki której uczniowie mogą się wyciszyć oraz uspokoić ciało i umysł.
autor innowacji: Patrycja Gargol