-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
Szkoła przysposabiająca do pracy
SZKOŁA PRZYSPOSABIAJĄCA DO PRACY W BIŁGORAJU rozpoczęła swoją działalność edukacyjną we wrześniu 2006 roku. Powstała z inicjatywy rodziców i nauczycieli. Szkoła przeznaczona jest dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną (w tym uczniów z autyzmem i uczniów poruszających się na wózkach). Zapewnia kontynuację nauki po ukończeniu szkoły podstawowej. Przygotowuje młodzież do pełnienia różnych ról społecznych oraz autonomicznego (w miarę ich możliwości rozwoju) i aktywnego życia. Nauka opiera się na opracowanych indywidualnie dla każdego ucznia programach edukacyjno-terapeutycznych, popartych wieloaspektową oceną poziomu ich funkcjonowania. Ocena poziomu funkcjonowania ucznia dokonywana jest dwukrotnie w ciągu roku szkolnego, a ocenianie postępów w nauce ma charakter opisowy.
W szczególnych przypadkach nauczanie może odbywać się w domu ucznia, na podstawie orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania.
Kształcenie przysposabiające do pracy trwa trzy lata i w zależności od specyficznych potrzeb i możliwości ucznia, cykl nauki może być wydłużony do 24 roku życia.
Edukacja uczniów polega na całościowej i jednoczesnej realizacji funkcji dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i profilaktycznej szkoły, z uwzględnieniem specyficznych form i metod pracy oraz zasad nauczania. Kształcenie uczniów w stopniu umiarkowanym lub znacznym jest dostosowane do potrzeb edukacyjnych i możliwości psychospołecznych uczniów i obejmuje:
- Kształcenie ogólne umożliwiające utrwalenie i poszerzenie zakresu posiadanej wiedzy i nabywania nowych umiejętności;
- Przysposobienie do pracy rozumiane jako: kształtowanie właściwych postaw wobec pracy, przyswajanie podstawowej wiedzy o pracy i poznawanie typowych sytuacji związanych z pracą, uczenie wykonywania różnych prac, tym porządkowych i pomocniczych oraz opanowanie podstawowych umiejętności i czynności pracy, a także przygotowanie do podjęcia samodzielnej lub wspomaganej pracy na określonym stanowisku na wolnym lub chronionym rynku pracy.
Edukacja opiera się na indywidualnych programach edukacyjno - terapeutycznych, opracowanych przez nauczycieli i specjalistów pracujących z uczniami.
W celu nabywania praktycznych umiejętności związanych z pracą szkoła zapewnia uczniowi zajęcia przysposobienia do pracy oraz – zgodnie z jego predyspozycjami i zainteresowaniami – zajęcia praktyczne w pracowniach szkolnych.
Pracownia arteterapii - sztuki plastyczne i dekoracyjne
Podczas zajęć wykonywane są obrazy i prace dekoratorskie z zastosowaniem różnorodnych materiałów i technik: decoupage, scrapbooking, enkaustyka, filcowanie. Poznają technikę ręcznego wykonywania biżuterii, wykonywania ozdób i stroików świątecznych, kartek okolicznościowych, wykonywania świec, odlewów gipsowych.
Pracownia ceramiczna
Uczniowie uczą się posługiwania narzędziami i przyborami służącymi do pracy w glinie, formują z gliny wyroby stosując różne techniki, poznają sposoby zdobienia wyrobów ceramicznych, proces ich suszenia i wypalania. Wykonują miseczki, talerzyki, świeczniki, ozdoby świąteczne oraz inne przedmioty użytkowe i dekoratorskie.
Pracownia komputerowo - poligraficzna
Uczniowie nabywają i doskonalą umiejętności właściwej obsługi stanowiska komputerowego, tj: operowania myszką, korzystania z klawiatury, obsługi podstawowych programów użytkowych i sposobów ich wykorzystania w codziennym życiu, korzystania z przeglądarek internetowych i sposobów wyszukiwania potrzebnych informacji, obsługi urządzeń takich jak: drukarka, skaner, smartfon, tablet, cyfrowy aparat fotograficzny, tablica multimedialna, kserokopiarka, laminator, bindownica, niszczarka do dokumentów, gilotyna biurowa i trymer.
Pracownia kulinarna i gospodarstwa domowego
Pracownia krawiecka i rękodzieła artystycznego
Pracownia stolarsko - modelarska
Uczniowie uczą się podstaw obsługi sprzętów stolarskich takich jak: wkrętarka, wyrzynarka, piła, ściski stolarskie. Wykonują drewniane elementy dekoracyjne i przedmioty użytkowe typu: ramki, świeczniki, szkatułki, półki, stoliczki, kwietniki, karmniki. Uczą się obróbki i dekoracji drewna. Wykonują prace z zakresu modelarstwa a także proste prace konserwatorskie na terenie szkoły.
Funkcjonowanie osobiste i społeczne
Zajęcia mają na celu wszechstronny rozwój uczniów oraz ich przygotowanie do pełnienia ról społecznych w taki sposób, aby jako osoby dorosłe mogły w optymalny sposób integrować się ze środowiskiem. Podczas zajęć uczniowie doskonalą umiejętności zdobyte na wcześniejszych etapach edukacyjnych (w zakresie czytania, pisania i pojęć matematycznych), niezbędnych w życiu dorosłego człowieka. Zajęcia zapewniają również zdobycie nowych wiadomości z zakresu środowiska społeczno-kulturowego a także rozwijają niezbędne kompetencje społeczne.
Zajęcia rozwijające komunikowanie się
Zajęcia kształtujące kreatywność
Wychowanie fizyczne
Zajęcia rewalidacyjne
Są to zajęcia o charakterze terapeutycznym, usprawniającym i korekcyjnym, których celem jest stymulowanie rozwoju funkcji psychomotorycznych, wyrównywanie braków w umiejętnościach i wiadomościach uczniów, eliminowanie niepowodzeń oraz ich emocjonalnych i społecznych konsekwencji, jak np. radzenie sobie ze stresem. Realizowane są przez:
- doskonalenie mowy i umiejętności komunikowania się w codziennym życiu, w tym załatwiania różnych spraw osobiście, telefonicznie, przez pocztę elektroniczną;
- doskonalenie sprawności manualnej, zdolności percepcyjnych oraz procesów pamięci i uwagi;
- korekcję wad postawy oraz kompensowanie odchyleń i braków rozwojowych;
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej i wzrokowo-słuchowo-ruchowej;
- doskonalenie orientacji w schemacie ciała oraz orientacji kierunkowo-przestrzennej;
- rozwijanie myślenia;
- korygowanie niepożądanych zachowań;
- doskonalenie umiejętności samodzielnego i bezpiecznego poruszania się, także środkami transportu;
- wspieranie umiejętności czytania, pisania, liczenia;
- doskonalenie samodzielności osobistej i społecznej;
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie z sukcesem i porażką;
- doskonalenie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych i zagrażających;
- wzmocnienie wiary we własne siły oraz utrzymanie dobrej motywacji do pracy,
- kształtowanie pozytywnej samooceny;
- doskonalenie umiejętności bycia asertywnym.
Religia
Celem nauki religii jest rozwijanie w uczniach zdolności do wzrostu w świętości, wprowadzanie do funkcjonowania we wspólnocie wierzących, rozumienia i przyjmowania za własne przykazania miłości Boga i ludzi, a przede wszystkim wyposażenie, stosowanie do możliwości, w takie umiejętności i wiadomości, które pozwolą na postrzeganie siebie jako dzieci Bożych, stworzonych na Jego obraz i podobieństwo, oraz na pełne uczestnictwo w życiu sakramentalnym.
Pracownia florystyczna
W ramach zajęć florystycznych uczniowie poznają różne techniki stosowane we florystyce, tworzą produkty rękodzielnicze z zakresu dekoratorstwa domowego, przygotowują kompozycje okolicznościowe.