-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
Rehabilitacja 25 plus - rok szkolny 2021/2022
Z przyjemnością informujemy, że w roku szkolnym 2021/2022 Szkoła Przysposabiająca do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju realizuje już czwartą edycję pilotażowego programu „Rehabilitacja 25 plus”. Jest to czwarta edycja projektu finansowanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych.
Na zajęcia uczęszcza siedmioro beneficjentów programu. Są to absolwenci Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego i Szkoły Przysposabiającej do Pracy.
W ramach zajęć organizowanych w bieżącym roku szkolnym, ma miejsce rozwijanie zainteresowań i umiejętności manualnych w ramach terapii zajęciowej. Odbywają się zajęcia psychoedukacyjne z zakresu umiejętności społecznych, w tym trening samoobsługi, higieny i zdrowego żywienia. Nasi podopieczni mają rownież zajęcia z usprawniania fizycznego i wsparcia psychologicznego oraz biorą aktywny udział w integracyjnych wydarzeniach organizowanych w Zespołe Szkół Specjalnych.
- Rozwijanie zainteresowań i umiejętności manualnych w ramach arteterapii - zajęcia mają na celu zwiększenie sprawności manualnej i ruchowej, rozwijanie zainteresowań i pasji oraz trening organizowania czasu wolnego w sposób aktywny. Zajęcia z wykorzystaniem technik arteterapii pomagają w uzewnętrznianiu myśli i pragnień oraz w odreagowywaniu istniejących napięć i emocji. Twórczy kontakt ze sztuką jest bardzo ważnym ogniwem w procesie rehabilitacji. Zajęcia plastyczne to najbardziej powszechna forma terapii, w której stosujemy szereg różnorodnych technik: malowanie zarówno pędzlem, jak i palcami, rysowanie, lepienie mas plastycznych, wycinanie, układanie, wyklejanie. Radość tworzenie niesie ze sobą również przygotowywanie różnorodnych prac dekoratorskich z wykorzystaniem materiałów plastycznych, drewnianych, florystycznych czy pasmanteryjnych. Uczestnicy wsparcia poprzez wykonywanie rozmaitych czynności doskonalą swoje umiejętności manualne oraz ruchowe.
- Zajęcia psychoedukacyjne z zakresu umiejętności społecznych, w tym trening samoobsługi, higieny i zdrowego żywienia - zajęcia mają pomagać w przezwyciężeniu problemu niepełnosprawności, motywować, edukować, wspierać i wzmacniać poczucie własnej wartości jako osoby aktywnej i społecznie użytecznej. Zajęcia wsparcia odbywają się w formie zajęć praktycznych na terenie szkoły oraz w środowisku lokalnym. Będą uwzględniać tematykę zgodną z porami roku, świętami okolicznościowymi, religijnymi i rodzinnymi oraz spotkania tematyczne z rówieśnikami. Zajęcia mają również charakter treningów: społecznych i komunikacyjnych; treningu samodzielności - w pracowni kulinarnej podczas przygotowywania posiłków, deserów, czynności porządkowych w pracowni, podczas codziennego obiadu; treningu samoobsługi i higieny.
- Wsparcie psychologiczne - wsparcie ma na celu podbudowanie psychiki każdego z beneficjentów poprzez m.in. zapewnienie poczucia przynależności do grupy, umożliwienie nawiązania bliskiego kontaktu z innymi osobami, wyrażania siebie, zaspokojenie potrzeby aktywności społecznej. Uczestnicy zdobywają umiejętności porozumiewania się, wyrażania swoich uczuć i potrzeb, rozwiązywania konfliktów. Uczą się korzystania z alternatywnych metod komunikacji. Uzyskują wsparcie w nawiązywaniu i podtrzymywaniu więzi i relacji z różnymi osobami. Mają możliwość odreagowania swoich emocji i napięć, relaksacji, poradzenia sobie ze stresem i frustracją w bezpiecznych warunkach. Zajęcia sprzyjają budowaniu pozytywnego obrazu siebie i zwiększaniu poczucia własnej wartości.
- Usprawnianie fizyczne - odziaływania mają na celu poprawę ogólnej sprawności motorycznej uczestników, zapobieganie i przeciwdziałanie występowaniu wad postawy oraz dysfunkcji narządów ruchu jak również kształtowanie zdrowego stylu życia. Zajęcia mają za zadanie dostarczyć witalności, energii a tym samym podnoszą sprawność ruchową, co ma dodatni wpływ na poziom samodzielności. Założone cele będą realizowane poprzez ćwiczenia ogólnousprawniające, ćwiczenia przy muzyce oraz gry i zabawy ruchowe. Wykorzystywane są elementy masażu z wykorzystaniem materiałów o zróżnicowanej fakturze i temperaturze oraz masażerów ręcznych, mat masujących, rollerów rehabilitacyjnych. Uczestnicy ćwiczą na przyrządach fitness oraz z wykorzystaniem wyposażenia sali ruchowej, korzystają z sali SI oraz Sali Doświadczania Świata.
Zajęcia w Sali Doświadczania Świata
Wyjazd na szkółkę leśną Bojary
Świętujemy urodziny
Impreza Mikołajkowa
Przygotowania do Świąt Bożego Narodzenia
Spotkanie z alpakami
Mam Talent
Zajęcia na Sali Integracji Sensorycznej
Uczestnicy programu „Rehabilitacja 25+” aktywnie ćwiczyli w Sali SI. Wykonywali ćwiczenia na trampolinie, równoważni, platformie i bocianim gnieździe. Dmuchali bańki mydlane, doświadczali docisków specjalistycznymi poduszkami. Był to czas zabawy, relaksu i aktywności fizycznej o czym świadczą uśmiechy na twarzach ćwiczących.
Warsztaty zdobienia pisanek w Tarnogrodzie
Sukces w Turnieju Boccia
Udział w Dniu Aktywności Motorycznej MATP
18 maja nasi podopieczni wzięli udział w imprezie integracyjnej o charakterze sportowym - Dzień Treningowy Programu Treningu Aktywności Motorycznej Olimpiad Specjalnych. Atmosfera jaka panowała w trakcie tych zmagań sportowych, wyzwalała radość i poczucie dumy z osiągnięć motorycznych. Impreza sprzyjała integracji, pogłębianiu relacji rówieśniczych i koleżeńskich. Uczestnicy Dnia Treningowego nagrodzeni zostali medalami. Wszystkim serdecznie gratulujemy!