-
›O ZSS
- ›Misja szkoły
- ›Kadra
- ›Sprawozdania finansowe
- ›Godziny dostępności nauczycieli
- ›Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Specjalnej Przysposabiającej Do Pracy w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Szkoły Podstawowej Specjalnej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
- ›Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
-
›Nasza oferta
- ›Terapia behawioralna
- ›Dogoterapia
- ›Terapia psychologiczna
- ›Terapia logopedyczna
- ›Terapia ruchowa
- ›Komunikacja Alternatywna i Wspomagająca
- ›Integracja sensoryczna
- ›Metody terapeutyczne
- ›Symultaniczno – sekwencyjna metoda J.Cieszyńskiej (tzw. metoda krakowska)
- ›Terapia metoda K. Johansena - indywidualna stymulacja słuchowa
-
›Projekty
- ›Kubusiowi Przyjaciele Natury
- ›Akademia Bezpiecznego Puchatka
- ›Aktywni Błękitni
- ›Z kotem Amadeuszem przez świat wartości i emocji
- ›„Per aspera ad astra” - aktywizacja osób ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi.
- ›„Gramy Zmysłami” Ogólnopolski Projekt Edukacyjny
- ›"Wspólnie Mocniejsi - Uczmy się przez integrację"
- ›Dotacja na kształcenie kadry
- ›BEZPIECZNA PLACÓWKA
-
›Innowacje pedagogiczne
- ›„O kulturze ludowej od podszewki”
- › „Z książką w dorosłość”
- ›"Spotkania z naturą"
- ›"Wymiana pocztówkowa"
- › ,,Usprawnienie przez rozciąganie”
- ›Szkolne Koło Wolontariatu
- ›"Rozwijanie procesów poznawczych na zajęciach rewalidacyjnych w klasie IV A"
- ›Zajęcia Teatralne
- ›Poranna gimnastyka buzi i języka
- ›„Kreatywna Matematyka”
- ›Programy
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2024
- ›Powiatowy Dzień Godności Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną 2023
- ›Powiatowy Dzień Godności osób z Niepełnosprawnością Intelektualną lata 2013-2017
- ›Mały Samorząd Uczniowski
- ›Biblioteka
- ›Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa
- ›Portret bez barier
- ›Szkolne Koło Krajoznawcze Polskiego Towarzystwa Tatrzańskiego „Żurawina”
- ›Światłoczuli
- ›Rehabilitacja 25 plus
- ›IOD
- ›Do pobrania
- ›Dni dodatkowo wolne od zajęć edukacyjnych
- ›Standardy ochrony małoletnich
- ›Standardy ochrony małoletnich podczas przewozu dzieci i młodzieży realizowanego przez Urząd Miasta Biłgoraja.
Statut Ośrodka Rewalidacyjno-Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju
Załącznik nr 4
do uchwały Nr123/2022/2023 rady pedagogicznej
Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju
z dnia 30 sierpnia 2023 r.
STATUT OŚRODKA REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEGO W ZESPOLE SZKÓŁ SPECJALNYCH
w Biłgoraju
SPIS TREŚCI :
ROZDZIAŁ I Postanowienia ogólne …………………….……………..….…….…str.3
ROZDZIAŁ II Cele i zadania Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego wynikające z przepisów prawa …………………………………………………………………...….….str.3
Cele Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego..…………………….…....….…str.3
Zadania Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego ………………….….…..…..str.4
ROZDZIAŁ III Sposoby wykonywania celów i zadań Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego ……………………………………………………………………..……str.5
Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej………....…...str.5
Organizacja opieki nad wychowankami..………………………….…………..…..str. 8
ROZDZIAŁ IV Organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi……………………………………………..…………...…str.8
ROZDZIAŁ V Organizacja pracy w Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym .......str.9
Organizacja biblioteki………………………….…….………………..…………..str.10
Zajęcia świetlicowe…………………………………………….………………….str.10
Organizacja stołówki………………………………………………………………str.10
Podstawowe formy działalności dydaktyczno – wychowawczej szkoły………….str.10
Przedłużenie okresu nauki…………………………………………..…….………str.11
Arkusz organizacji szkoły…………………………………………………………str.11
Organizacja kształcenia uczniów z niepełnosprawnością…………..….….………str.11
Indywidualne programy edukacyjno – terapeutyczne…………………………….str.12
Organizacja indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży………………………str.15
ROZDZIAŁ VI Organizacja zajęć rewalidacyjno – wychowawczych………………str. 15
Indywidualne programy zajęć…………………….……………………………….str.16
Dokumentacja zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim…………………………..str.17
ROZDZIAŁ VII Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników szkoły…...........….str.18
ROZDZIAŁ VIII Szczegółowe warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów……………………………….……………………………str.18
Ocenianie wychowanków…………………………………………..…...……...…str.18
Klasyfikowanie wychowanków………………………….…………….….….…...str.20
Promowanie wychowanków………………………………….…..……….………str.21
ROZDZIAŁ IX Prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły….............................................................................. str. 21
Prawa uczniów…………………………………………………….………….…..str.21
Obowiązki uczniów……………………………………………………………….str.21
Obowiązki wychowanków Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego..………str.21
Przypadki, w których wychowanek może zostać skreślony z listy wychowanków Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego….………………………..……..….str.21
Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia…………………...…str.22
ROZDZIAŁ X Rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody…………………..…………….……….str. 22
ROZDZIAŁ XI Rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwołania się od kary…str.23
ROZDZIAŁ XII Sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu…………..….str.23
ROZDZIAŁ XIII Przepisy końcowe.............................................................................. .str. 23
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1. 1.Nazwa brzmi: Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy.
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy jest jedną z placówek wchodzących w skład Zespołu Szkół Specjalnych.
- Siedzibą szkoły jest budynek przy ulicy „Wira” Bartoszewskiego 10, 23 – 400 Biłgoraj, oraz wydzielona część bazy Domu Pomocy Społecznej w Teodorówce, Teodorówka 1, 23 – 400 Biłgoraj.
- Wychowankami Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego mogą być:
1) dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
2) dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadające orzeczenieo potrzebie kształcenia specjalnego.
- Organem prowadzącym Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy jest Powiat Biłgorajski. Organ prowadzący szkołę odpowiada za jej działalność.
- Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Lubelski Kurator Oświaty w Lublinie.
- Ośrodek może mieć nadane imię przez organ prowadzący na wniosek rady pedagogicznej i rady rodziców.
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy jest jednostką budżetową.
ROZDZIAŁ II
CELE I ZADANIA OŚRODKA REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZEGO WYNIKAJĄCE Z PRZEPISÓW PRAWA
§ 2. Cele ośrodka rewalidacyjno - wychowawczego
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy umożliwia dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację:
- Obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego,
- Obowiązku szkolnego,
- Obowiązku nauki.
- Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze, zwane dalej „zajęciami”, organizuje się dla:
- dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadających orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
- dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Celem zajęć rewalidacyjno – wychowawczych organizowanych dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim jest:
- wspomaganie rozwoju dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim,
- rozwijanie zainteresowania otoczeniem,
- rozwijanie samodzielności w codziennym życiu, stosownie do ich możliwości psychofizycznych oraz indywidualnych potrzeb rozwojowych.
- Celem zajęć rewalidacyjno – wychowawczych organizowanych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna jest:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych i zainteresowań wychowanków,
- Udział w zajęciach:
- umożliwiających nabywanie umiejętności życiowych i społecznych ułatwiających prawidłowe funkcjonowanie w środowisku rodzinnym i społecznym:
- rewalidacyjnych,
- profilaktyczno – wychowawczych,
- innych o charakterze terapeutycznym.
- sportowych, turystycznych, rekreacyjnych i kulturalno – oświatowych, z uwzględnieniem możliwości psychofizycznych wychowanków,
- rozwijających zainteresowania;
- realizację odpowiednio podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowe kształcenia ogólnego.
§ 3. Zadania ośrodka rewalidacyjno - wychowawczego
- Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze z dziećmi lub młodzieżą z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim obejmują w szczególności:
- Naukę zawiązywania kontaktów w sposób odpowiedni do potrzeb i możliwości uczestnika zajęć.
- Kształtowanie sposobu komunikowania się z otoczeniem na poziomie odpowiadającym indywidualnym możliwościom uczestnika zajęć.
- Usprawnianie ruchowe i psychoruchowe w zakresie dużej i małej motoryki, wyrabianie orientacji w schemacie własnego ciała i orientacji przestrzennej.
- Wdrażanie do osiągania optymalnego poziomu samodzielności w podstawowych sferach życia.
- Rozwijanie zainteresowania otoczeniem, wielozmysłowe poznawanie otoczenia, naukę rozumienia zachodzących w nim zjawisk, kształtowanie umiejętności funkcjonowania w otoczeniu.
- Kształtowanie umiejętności współżycia w grupie.
- Naukę celowego działania dostosowanego do wieku, możliwości i zainteresowań uczestnika zajęć oraz przejawianej przez niego aktywności.
- Zadania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych organizowanych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna pokrywają się z celami opisanymi w § 2 pkt 4.
ROZDZIAŁ III
SPOSOBY WYKONYWANIA CELÓW I ZADAŃ OŚRODKA REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZEGO
§ 4. Organizacja i świadczenie pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy organizuje pomoc psychologiczno – pedagogiczną i udziela jej na określonych zasadach.
2. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana wychowankowi w Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych wychowanka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych wychowanka i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w ośrodku, w celu wspierania potencjału rozwojowego wychowanka i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu ośrodka, całej społeczności szkolnej oraz w środowisku społecznym, wynikających w szczególności:
- z niepełnosprawności;
- z zaburzeń zachowania lub emocji;
- z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych;
- z choroby przewlekłej;
- z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych;
- z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową ucznia i jego rodziny, sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi;
- z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
3. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna udzielana w Ośrodku rodzicom wychowanków i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców/opiekunów i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i rewalidacyjnych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej wychowankowi.
4. Korzystanie z pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Ośrodku jest dobrowolne i nieodpłatne.
5. Pomoc psychologiczno – pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
6. Pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Ośrodku udzielają wychowankom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący zadania z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej, w szczególności psycholog, logopeda, fizjoterapeuta, zwani dalej „specjalistami”.
7. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
- rodzicami wychowanków,
- poradniami psychologiczno – pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
- placówkami doskonalenia nauczycieli,
- innymi przedszkolami, szkołami, placówkami i ośrodkami,
- organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami i podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
8. Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w ośrodku jest udzielana z inicjatywy: rodziców/prawnych opiekunów wychowanka, dyrektora, nauczyciela lub specjalisty prowadzących zajęcia z wychowankiem, poradni, pomocy nauczyciela, pomocy wychowawcy, pracownika socjalnego, asystenta rodziny, kuratora sądowego, organizacji pozarządowej lub innej instytucji działającej na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
§ 5. 1. W Ośrodku pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z wychowankiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
- zajęć specjalistycznych: logopedycznych, psychologicznych, fizjoterapeutycznych,
- zajęć terapeutycznych, w tym: dogoterapia, integracja sensoryczna, hipoterapia oraz inne o charakterze terapeutycznym;
- porad i konsultacji;
- warsztatów.
- Pomoc psychologiczno – pedagogiczna jest udzielana rodzicom (opiekunom prawnym) wychowanków i nauczycielom w formie porad, konsultacji, warsztatów i szkoleń.
- Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych organizuje wspomaganie Ośrodka w zakresie realizacji zadań z zakresu pomocy psychologiczno – pedagogicznej polegające na zaplanowaniu i przeprowadzeniu działań mających na celu poprawę jakości udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Zajęcia logopedyczne organizuje się dla wychowanków z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych, a także dla dzieci niemówiących uwzględniając możliwość nauki komunikowania się w sposób alternatywny. W Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym zajęcia logopedyczne są prowadzone indywidualnie.
- Wymiar godzin poszczególnych form udzielania wychowankom pomocy psychologiczno – pedagogicznej ustala dyrektor szkoły, biorąc pod uwagę określoną w arkuszu organizacji szkoły liczbę godzin.
- Nauczyciele i specjaliści udzielający pomocy psychologiczno – pedagogicznej wychowankowi oceniają efektywność udzielonej pomocy i formułują wnioski dotyczące dalszych działań mających na celu poprawę funkcjonowania wychowanka.
- O ustalonych dla wychowanka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor szkoły niezwłocznie informuje pisemnie rodziców wychowanka.
- Dyrektor szkoły uzgadnia z powyżej wymienionymi podmiotami warunki współpracy.
§ 6. Do zadań nauczycieli i specjalistów w ośrodku należy w szczególności:
- Rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i rewalidacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanków,
- Określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań wychowanków,
- Rozpoznawanie przyczyn trudności w funkcjonowaniu wychowanków, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i ich uczestnictwo w życiu społeczności szkoły,
- Podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału wychowanków w celu podnoszenia efektywności procesu rewalidacyjno - wychowawczego i poprawy ich funkcjonowania,
- Współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w szczególności w zakresie oceny funkcjonowania wychowanków, barier i ograniczeń w środowisku utrudniających funkcjonowanie wychowanków i ich uczestnictwo w życiu szkoły oraz efektów działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania wychowanków oraz planowania dalszych działań.
§ 7. Planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Ośrodku, w tym ustalenie dla wychowanka form udzielania tej pomocy, okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane, jest zadaniem zespołu, który tworzą: nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z wychowankiem.
§ 8. Wszelkie kwestie nieuregulowane w niniejszym statucie, a dotyczące organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej reguluje Procedura organizacji i świadczenia pomocy psychologiczno – pedagogicznej w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
§ 9. Organizacja opieki nad wychowankami
- Grupą wychowawczą opiekuje się wychowawca grupy wychowawczej.
- Do każdej grupy wychowawczej zatrudnia się pomoc wychowawcy.
ROZDZIAŁ IV
ORGANY SZKOŁY ORAZ ICH SZCZEGÓŁOWE KOMPETENCJE, A TAKŻE WARUNKI WSPÓŁDZIAŁANIA ORGANÓW SZKOŁY ORAZ SPOSÓB ROZWIĄZYWANIA SPORÓW MIĘDZY NIMI
§ 10. 1. Organami szkoły są:
- Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju;
- Wicedyrektor Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju;
- Rada pedagogiczna;
- Rada rodziców.
- Szczegółowe kompetencje, warunki współdziałania poszczególnych organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §11, §12, § 12.1 §13, §14, §15, §16
ROZDZIAŁ V
ORGANIZACJA PRACY OŚRODKA REWALIDACYJNO - WYCHOWAWCZEGO
§ 11. Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym jest grupa wychowawcza. Grupa wychowawcza obejmuje wychowanków w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich indywidualnych potrzeb rozwojowych.
- Liczba wychowanków w grupie wychowawczej wynosi:
- W przypadku wychowanków z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim – do 4;
- W przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna – do 8;
- W przypadku wychowanków z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, a drugą niepełnosprawnością jest autyzm, w tym zespół Aspergera – do 4.
- Minimalny wymiar zajęć wynosi:
- 20 godzin tygodniowo, nie więcej niż 6 godzin dziennie – w przypadku zajęć zespołowych,
- 10 godzin tygodniowo, nie więcej niż 4 godziny dziennie – w przypadku zajęć indywidualnych.
- Dzienny czas trwania zajęć ustala dyrektor szkoły we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami), uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne uczestnika zajęć.
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy zapewnia odpowiednio wyposażone pomieszczenia do prowadzenia zajęć i indywidualnej pracy z wychowankiem.
- W uzasadnionych przypadkach możliwe jest organizowanie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych w domu rodzinnym, domu pomocy społecznej lub innym miejscu, w którym dziecko przebywa.
- W domach rodzinnych nie organizuje się zajęć zespołowych.
- Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć sprawuje pomoc wychowawcy, z wyjątkiem zajęć prowadzonych w domu rodzinnym.
- Opiekę niezbędną w czasie prowadzenia zajęć w domu rodzinnym zapewniają rodzice (prawni opiekunowie).
- W przypadku zajęć organizowanych w domu rodzinnym, domu pomocy społecznej lub innym miejscu stałego pobytu dziecka – rodzice lub prawni opiekunowie, zapewniają warunki niezbędne do prowadzenia zajęć, w tym również w zakresie opieki.
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy współpracuje z rodzicami wychowanków w zakresie realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- W przypadku gdy częstotliwość i jakość kontaktów wychowanka z rodzicami wskazuje na trwałą przeszkodę w wykonywaniu władzy rodzicielskiej lub na rażące zaniedbywanie przez rodziców obowiązków wobec dziecka, ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy występuje do sądu o zbadanie sytuacji dziecka.
- Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy prowadzi działalność przez cały rok szkolny z wyjątkiem sobót i dni ustawowo wolnych od pracy, jako placówka, w której są przewidziane ferie szkolne.
- Czas pracy Ośrodka i organizację zajęć określa dyrektor w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
- Ośrodek zapewnia jeden gorący posiłek w ciągu dnia i możliwość jego spożycia w czasie pobytu w szkole. Korzystanie z posiłku jest dobrowolne i odpłatne.
- Ośrodek w zakresie realizacji zadań statutowych zapewnia wychowankom możliwość korzystania z:
- Pomieszczeń do nauki z niezbędnym wyposażeniem;
- Biblioteki;
- Świetlicy;
- Zespołu urządzeń sportowych i rekreacyjnych;
- Pomieszczeń sanitarno – higienicznych i szatni.
16. Organizację kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy w ramach ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w zawiązku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych § 17 pkt 6.
17. Szczegółową organizację zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §17 pkt 7.
18. W ośrodku zorganizowana jest opieka pielęgniarska. Zasady sprawowania opieki pielęgniarskiej, czas pracy i zakres obowiązków służby zdrowia w szkole określa dyrektor właściwego zakładu opieki zdrowotnej w porozumieniu z Dyrektorem Zespołu Szkół.
19. W celu zapewnienia bezpiecznych warunków pobytu uczniów w szkole ustala się, że na terenie ośrodka mogą przebywać wyłącznie osoby (uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy ośrodka) zdrowe, bez objawów chorobowych takich jak: kaszel, katar, wysypka, gorączka, duszności, ból brzucha, ból mięśni, głowy, biegunka.
§ 12. Organizacja biblioteki, zajęć świetlicowych oraz stołówki zawarta jest w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju, §18, §19, §20.
§ 13. Podstawowe formy działalności rewalidacyjno – wychowawczej ośrodka
- Podstawową formą organizacyjną pracy z wychowankami w ośrodku jest grupa wychowawcza.
- Zajęcia są prowadzone w formie zajęć indywidualnych lub zajęć zespołowych, organizowanych we współpracy z rodzicami (prawnymi opiekunami).
§ 14. Przedłużenie okresu nauki
- Pobyt wychowanka w Ośrodku trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 25 rok życia.
- Po ukończeniu 25 roku życia nie można przedłużyć okresu nauki.
§ 15. Arkusz organizacji szkoły
- Zajęcia są uwzględniane w danym roku szkolnym w arkuszu organizacji Zespołu Szkół Specjalnych.
- Arkusz organizacji szkoły szczegółowo określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju, §23.
§ 16. Organizacja kształcenia uczniów z niepełnosprawnością
- Rewalidację wychowanków w Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym, który wchodzi w skład Zespołu Szkół Specjalnych prowadzi się:
- w formie zespołowych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych,
- w formie indywidualnych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
- Dla każdego wychowanka opracowuje się indywidualny program zajęć.
- Zajęcia zespołowe prowadzi się w zespołach liczących od 2 do 4 wychowanków.
- Godzina zajęć rewalidacyjno – wychowawczych z dziećmi i młodzieżą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną trwa 60 minut. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się prowadzenie zajęć w czasie krótszym niż 60 minut, zachowując ustalony dla ucznia łączny czas tych zajęć.
- Wymiar zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, w zależności od możliwości psychofizycznych oraz specyficznych potrzeb rewalidacyjnych uczestników zajęć, wynosi: 4 godziny dziennie na zajęciach zespołowych, 2 godziny dziennie na zajęciach indywidualnych. Liczba osób w zespole wynosi od 2 do 4.
- W szczególnie uzasadnionych przypadkach, zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze w ośrodku, organizowane są w systemie innym niż opisany w pkt 5. Wynika to z organizacji dowozu uczniów do szkoły, lokalizacji ośrodka w DPS w Teodorówce lub w domu rodzinnym uczestnika zajęć.
§ 17. W Ośrodku Rewalidacyjno – Wychowawczym obowiązuje 5 – dniowy tydzień nauki.
§ 18. Zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze prowadzą nauczyciele posiadający kwalifikacje określone w przepisach w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli.
§ 19. Indywidualne programy Edukacyjno - Terapeutyczne
- Praca rewalidacyjno – wychowawcza w Ośrodku prowadzona jest w oparciu o:
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 kwietnia 2013r. w sprawie warunków i sposobu organizowania zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim;
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017r. w sprawie publicznych placówek oświatowo – wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno – wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.
- Dla każdego uczestnika zajęć rewalidacyjno – wychowawczych z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadającego orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych, opracowuje się indywidualny program zajęć, zawierający w szczególności:
- Cele realizowanych zajęć;
- Metody i formy pracy z uczestnikami zajęć;
- Zakres współpracy z rodzicami (opiekunami prawnymi) uczestnika zajęć.
- Indywidualny program zajęć opracowują prowadzący zajęcia nauczyciele we współpracy z psychologiem oraz, w zależności od potrzeb, z innymi specjalistami pracującymi z dziećmi i młodzieżą, na podstawie diagnozy oraz zaleceń zawartych w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych oraz obserwacji funkcjonowania uczestnika zajęć.
- Nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym na podstawie dokumentacji zajęć, w tym indywidualnego programu zajęć, nauczyciele prowadzący zajęcia dokonują okresowej oeny funkcjonowania uczestnika zajęć oraz w razie potrzeby modyfikują indywidualny program zajęć.
- Dla wychowanka Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczegom z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna, posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego opracowuje się Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny (IPET) zwany dalej programem.
- Podstawą do tworzenia Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych są:
- Wielospecjalistyczna ocena poziomu funkcjonowania wychowanka,
- Zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego,
- Narzędzia do diagnozy przyjęte w szkole, odpowiednie do rodzaju niepełnosprawności wychowanka.
- Program opracowuje zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści, prowadzący zajęcia z wychowankiem, zwany dalej „zespołem”.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny.
- Program opracowuje się w terminie:
- Do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki.
- 30 dni od dnia złożenia w szkole podstawowej lub przysposabiającej do pracy orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Pracę zespołu koordynuje wychowawca grupy wychowawczej lub nauczyciel prowadzący zajęcia z wychowankiem.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku szkolnym.
- W spotkaniach zespołu mogą także uczestniczyć:
- Na wniosek dyrektora szkoły, przedstawiciel poradni psychologiczno – pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej lub pomoc wychowawcy.
- Na wniosek lub za zgodą rodziców wychowanka – inne osoby, w szczególności lekarz, psycholog, pedagog, logopeda lub inny specjalista.
- Zespół, co najmniej dwa razy w roku szkolnym, dokonuje okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania wychowanka, uwzględniając ocenę efektywności programu oraz, w miarę potrzeb, dokonuje modyfikacji programu.
- Okresowej wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania wychowanka i modyfikacji programu dokonuje się, w zależności od potrzeb, we współpracy z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną, a także – za zgodą rodziców wychowanka – z innymi podmiotami.
- Wielospecjalistyczne oceny uwzględniają w szczególności:
- Indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne, mocne strony, predyspozycje, zainteresowania i uzdolnienia ucznia;
- W zależności od potrzeb, zakres i charakter wsparcia ze strony nauczycieli, specjalistów lub pomocy wychowawcy;
- Przyczyny niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu wychowanka, w tym bariery i ograniczenia utrudniające funkcjonowanie i uczestnictwo wychowanka w życiu szkolnym, a w przypadku wychowanka realizującego indywidualne zajęcia rewalidacyjno – wychowawcze – także napotykane trudności w zakresie włączania go w zajęcia realizowane wspólnie z grupą wychowawczą.
- Rodzice wychowanka mają prawo uczestniczyć w spotkaniach zespołu, a także w opracowaniu i modyfikacji programu oraz dokonywaniu wielospecjalistycznych ocen. Dyrektor zawiadamia pisemnie rodziców wychowanka o terminie każdego spotkania zespołu i możliwości uczestniczenia w tym spotkaniu.
- Rodzice wychowanka otrzymują kopię wielospecjalistycznych ocen oraz programu.
- Osoby biorące udział w spotkaniach zespołu są obowiązane do nieujawniania spraw poruszanych na spotkaniu, które mogą naruszać dobra osobiste wychowanka, jego rodziców, nauczycieli lub specjalistów prowadzących zajęcia z wychowankiem, a także innych osób uczestniczących w spotkaniu zespołu.
- Indywidualny program edukacyjno – terapeutyczny określa:
- Zakres i sposób dostosowania wymagań edukacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych wychowanka, w szczególności przez zastosowanie odpowiednich metod i form pracy z wychowankiem.
- Zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z wychowankiem, ukierunkowane na poprawę funkcjonowania wychowanka, w tym – w zależności od potrzeb – na komunikowanie się wychowanka z otoczeniem z użyciem wspomagających i alternatywnych metod komunikacji oraz wzmacnianie jego uczestnictwa w życiu szkolnym.
- Formy i okres udzielania wychowankowi pomocy psychologiczno – pedagogicznej oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane.
- Działania wspierające rodziców wychowanka oraz zakres współdziałania z poradnią psychologiczno – pedagogiczną, organizacjami pozarządowymi, innymi instytucjami oraz podmiotami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
- Zajęcia rewalidacyjne oraz inne zajęcia odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wychowanka.
- Zakres współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami wychowanka w realizacji przez szkołę jej zadań.
- Rodzaj i sposób dostosowania warunków organizacji kształcenia do rodzaju niepełnosprawności wychowanka, w tym w zakresie wykorzystywania technologii wspomagających to kształcenie.
§ 20. Organizację indywidualnego nauczania szczegółowo określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, § 28.
ROZDZIAŁ VI
ORGANIZACJA ZAJĘĆ REWALIDACYJNO – WYCHOWAWCZYCH
§ 21. 1. Wychowankami ośrodka rewalidacyjno – wychowawczego mogą być:
- Dzieci i młodzież z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim posiadające orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych;
- Dzieci i młodzież z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnopsrawności jest niepełnosprawność intelektualną, posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Dzieci i młodzież, o których mowa w ust. 2 pkt 1, mogą być przyjęte do ośrodka rewalidacyjno – wychowawczego nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 rok życia. Pobyt wychowanka w ośrodku trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 25 rok życia.
- Dzieci i młodzież, o których mowa w ust. 2 pkt 2, mogą być przyjęte do ośrodka rewalidacyjno – wychowawczego nie wcześniej niż od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończą 3 rok życia. W szczególnie uzasadnionych przypadkach przyjęte do ośrodka może być dziecko, które ukończyło 2,5 roku życia. Pobyt wychowanka w ośrodku rewalidacyjno – wychowawczym trwa nie dłużej niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym wychowanek kończy 24 rok życia.
§ 22. 1. Ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy zapewnia odpowiednio wyposażone pomieszczenia do prowadzenia zajęć i indywidualnej pracy z wychowankiem.
- Ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy współpracuje z rodzicami wychowanków w zakresie realizacji działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych.
- W przypadku gdy częstotliwość i jakość kontaktów wychowanka z rodzicami wskazuje na trwałą przeszkodę w wykonywaniu władzy rodzicielskiej lub na rażące zaniedbywanie przez rodziców obowiązków wobec dziecka, ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy występuje do sądu o zbadanie sytuacji dziecka.
§ 23. Dokumentacja zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim
- Dokumentacja zajęć obejmuje:
- Orzeczenie o potrzebie zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
- Dziennik zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla każdego zespołu lub dziennik indywidualnych zajęć rewalidacyjno – wychowawczych dla każdego uczestnika zajęć.
- Zeszyt obserwacji.
- Zeszyt obserwacji jest prowadzony odrębnie dla każdego uczestnika zajęć przez nauczycieli prowadzących z nim zajęcia.
- Zeszyt obserwacji zawiera informacje dotyczące:
- Zmian w zakresie dużej motoryki (postawa, lokomocja, koordynacja ruchów),
- Zmian w zakresie małej motoryki (koordynacja ruchów rąk, koordynacja wzrokowo – ruchowa, manipulacja),
- Podejmowanie aktywności własnej (niekierowanej),
- Koncentracji uwagi podczas aktywności spontanicznej (w zabawie, podczas wykonywania zadania), w tym czasu tej koncentracji,
- Współdziałania w różnych sytuacjach, w tym czasu tego współdziałania,
- Opanowywanie nowych umiejętności (tempo, trwałość, stopień trudności),
- Dominującego nastroju i emocji,
- Gotowości do kontaktów (rodzaje i kierunek kontaktów),
- Umiejętności w zakresie samoobsługi,
- Udziału w czynnościach porządkowych,
- Zachowań trudnych (opis zachowań trudnych i sytuacji, w których te zachowania, reakcje nauczyciela na zachowania trudne, zmiany w zachowaniu),
- Sposobów komunikowania się,
- Innych istotnych zachowań.
ROZDZIAŁ VII
ZAKRES ZADAŃ NAUCZYCIELI I INNYCH PRACOWNIKÓW SZKOŁY
§ 24. Zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników ośrodka określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych §33, §34, §35, §36, §37, §38, §39, §40, §41.
ROZDZIAŁ VIII
SZCZEGÓŁOWE WARUNKI I SPOSÓB OCENIANIA, KLASYFIKOWANIA I PROMOWANIA UCZNIÓW
§ 25. Statut Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju określa warunki i sposób oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
§ 26. Ocenianie wychowanków w ośrodku rewalidacyjno - wychowawczym
- Ocenianiu podlegają:
- Zmiany rozwoju wychowanka w zdobywaniu wiadomości i umiejętności zawartych w indywidualnym programie zajęć,
- Zachowanie wychowanka.
- Oceny dokonuje się na podstawie:
- Wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania wychowanka,
- Obserwacji,
- Wytworów pracy,
- Konsultacji z rodzicami.
- Ocenianie osiągnięć rewalidacyjnych wychowanka polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli poziomu i postępów w opanowaniu przez wychowanka umiejętności w stosunku do wymagań zawartych w indywidualnym programie zajęć.
- Ocenianie zachowania wychowanka polega na rozpoznawaniu przez nauczycieli stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego.
§ 27. 1. Ocenianie osiągnięć rewalidacyjnych i zachowania wychowanka odbywa się w ramach oceniania wewnątrzszkolnego.
- Ocenianie wewnątrzszkolne ma na celu:
- Wspomaganie rozwoju wychowanków w zakresie poznawczym, samoobsługowym, motorycznym.
- Dostarczanie rodzicom (prawnym opiekunom) i nauczycielom informacji o postępach, trudnościach w procesie rewalidacji, zachowaniu oraz specjalnych potrzebach wychowanka,
- Umożliwienie nauczycielom doskonalenia organizacji i metod pracy rewalidacyjno - wychowawczej.
- Ocenianie wewnątrzszkolne obejmuje:
- diagnozę aktualnego poziomu rozwoju oraz sporządzanie na jej podstawie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania wychowanka,
- ocenianie bieżące odbywa się poprzez stosowanie wzmocnień pozytywnych czytelnych i zrozumiałych dla wychowanka,
- ocenianie zachowania, które określa, w formie pisemnej, stopień respektowania zasad współżycia społecznego ujętych w indywidualnym programie zajęć,
- monitorowanie rozwoju wychowanków poprzez obserwację i nanoszenie na bieżąco uwag dotyczących obserwowanych zmian, w szczególności również poprzez ewaluację indywidualnych programów zajęć,
- ustalanie, w formie opisowej, semestralnej oceny podsumowującej osiągnięcia rewalidacyjne wychowanka określone w indywidualnym programie zajęć,
- ustalanie, w formie opisowej, rocznej oceny podsumowującej osiągnięcia rewalidacyjne wychowanka określone w indywidualnym programie zajęć,
- gromadzenie, przechowywanie i wykorzystywanie informacji o wychowanku (zeszyty obserwacji),
- ustalanie warunków i sposobu przekazywania rodzicom (prawnym opiekunom) informacji o postępach i trudnościach wychowanka w procesie rewalidacji i wychowania.
§ 28. 1. Ocena opisowa posiada następujące cechy:
- Jest podsumowaniem konkretnej pracy z wychowankiem w określonym przedziale czasowym,
- jest indywidualna, nie może przybierać postaci schematu,
- zawiera opis osiągniętego poziomu w porównaniu z poziomem ocenianym poprzednio,
- ocenia przebieg postępów wychowanka w stosunku do jego możliwości,
- jest oceną pozytywną, musi jednak obiektywnie opisywać wychowanka, by rodzice nie wytworzyli sobie fałszywego obrazu dziecka,
- Ocena opisowa wpisana przez nauczyciela do zaświadczenia wypisywanego uczniowi na koniec roku szkolnego może mieć formę skróconą.
§ 29. Przy ustalaniu oceny opisowej należy w szczególności brać pod uwagę wysiłek wkładany przez wychowanka w codzienną pracę rewalidacyjno - wychowawczą.
§ 30. 1. Wychowankowie Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego realizują zajęcia wychowania fizycznego w ramach zajęć rewalidacyjno – wychowawczych.
2.Zajęcia ruchowe prowadzone w ramach zajęć rewalidacyjno – wychowawczych są dostosowane do indywidualnych potrzeb i możliwości wychowanków.
§ 31. Klasyfikowanie wychowanków
- Organizacja klasyfikacji śródrocznej i rocznej.
- Rok szkolny dzieli się na dwa semestry:
- Semestr pierwszy – trwa od września do stycznia,
- Semestr drugi – trwa od lutego do czerwca.
- Semestr pierwszy i drugi zakończone są dokonaniem Wielospecjalistycznej Oceny Poziomu Funkcjonowania Uczniów.
- Klasyfikacja śródroczna wychowanka polega na okresowym podsumowaniu jego osiągnięć rewalidacyjnych i wychowawczych z uwzględnieniem realizacji indywidualnego programu zajęć.
- Klasyfikację śródroczną wychowanków przeprowadza się pod koniec pierwszego semestru.
- Klasyfikację roczną wychowanków przeprowadza się pod koniec roku szkolnego.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne są ocenami opisowymi.
- Wychowanek Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nie może być nieklasyfikowany.
§ 32. Promowanie wychowanków
- Wychowankowie Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowaczego z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim nie otrzymują promocji do klasy programowo wyższej.
- Na zakończenie roku szkolnego oraz na kończąc proces rewalidacji w ośrodku otrzymują zaświadczenie o realizowaniu obowiązku szkolnego i obowiązku nauki w ośrodku.
- Decyzje o ukończeniu ośrodka podejmuje i zatwierdza Rada Pedagogiczna w porozumieniu z rodzicami ucznia (prawnymi opiekunami).
§ 33. Kwestie nieuregulowane w niniejszym statucie określa dokument: Szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów uczęszczających do Zespołu Szkół Specjalnych w Biłgoraju.
ROZDZIAŁ IX
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIÓW, W TYM PRZYPADKI, W KTÓRYCH UCZEŃ MOŻE ZOSTAĆ SKREŚLONY Z LISTY UCZNIÓW SZKOŁY
§ 34. Prawa, obowiązki uczniów określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, §51, §52.
§ 35. Wychowanek Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego ma obowiązek:
- Uczestnictwa w zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych.
- Poszanowania pomieszczeń szkolnych i pomocy dydaktycznych.
- Współdziałania na zasadzie współpartnerstwa lub pomocy.
§ 36. Przypadki, w których wychowanek może zostać skreślony z listy wychowanków ośrodka rewalidacyjno - wychowawczego
- Skreślenia z listy wychowanków Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego dokonuje dyrektor szkoły, na podstawie podjętej przez radę pedagogiczną uchwały, zainicjowanej na wniosek nauczyciela, po konsultacji z innymi nauczycielami prowadzącymi zajęcia w grupie wychowawczej. Podstawę do skreślenia wychowanka z listy stanowi w szczególności:
- absencja na zajęciach rewalidacyjno - wychowawczych bez usprawiedliwienia przez kolejnych 30 dni począwszy od dnia rozpoczęcia nauki,
- nieobecności na zajęciach rewalidacyjno – wychowawczych przekraczające połowę czasu przeznaczonego na te zajęcia w ciągu roku szkolnego.
- Decyzję o skreśleniu wychowanka z listy dyrektor szkoły przekazuje jego rodzicom (opiekunom prawnym), drugi egzemplarz pozostaje w aktach.
- Rodzice (opiekunowie prawni) mają prawo odwołania się od decyzji o skreśleniu w terminie 14 dni od otrzymania decyzji do Lubelskiego Kuratora Oświaty, za pośrednictwem dyrektora szkoły.
- Wykonanie decyzji jest możliwe po upływie 14 dni na wniesienie odwołania, które biegnie od momentu doręczenia decyzji rodzicom (opiekunom prawnym) wychowanka, za wyjątkiem nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności.
§ 37. Tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia/ określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, §55.
ROZDZIAŁ X
RODZAJE NAGRÓD I WARUNKI ICH PRZYZNAWANIA WYCHOWANKOM ORAZ TRYB WNOSZENIA ZASTRZEŻEŃ DO PRZYZNANEJ NAGRODY
§ 38. 1. Wychowanka Ośrodka Rewalidacyjno - Wychowawczego można nagrodzić za:
- osiągnięcia uzyskiwane w procesie rewalidacyjno - wychowawczym;
- wysoką frekwencję na zajęciach w ciągu roku szkolnego.
2.Rodzaje nagród:
- dyplom uznania;
- nagroda rzeczowa.
3.O przyznaniu wychowankowi nagrody ośrodek ma obowiązek poinformowania rodziców.
- Obowiązek ten wypełnia nauczyciel – wychowawca grupy wychowawczej.
ROZDZIAŁ XI
RODZAJE KAR STOSOWANYCH WOBEC UCZNIÓW ORAZ TRYB ODWOŁANIA SIĘ OD KARY
§ 39. W przypadku wychowanków Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego nie można wymierzać kar w rozumieniu Statutu Zespołu Szkół Specjalnych.
ROZDZIAŁ XII
SPOSÓB ORGANIZACJI I REALIZACJI DZIAŁAŃ W ZAKRESIE WOLONTARIATU
§ 40. Sposób organizacji działań w zakresie wolontariatu określa Statut Zespołu Szkół Specjalnych, §59.
ROZDZIAŁ XIII
PRZEPISY KOŃCOWE
§ 41. 1. Ośrodek Rewalidacyjno – Wychowawczy używa pieczęci zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Zasady prowadzenia i przechowywania dokumentacji, prowadzenia gospodarki finansowej i materiałowej i inne postanowienia zapisane są w Statucie Zespołu Szkół Specjalnych §60, §61.
§ 42. Statut Ośrodka Rewalidacyjno – Wychowawczego w Zespole Szkół Specjalnych w Biłgoraju wprowadzono uchwałą rady pedagogicznej nr ….. z dnia ………………………r. Statut obowiązuje od dnia podpisania.
..……………………..………….
/ dyrektor/